Het retrolijstje: Vijf hoogpoters uit 2001

Ook aan het begin van deze eeuw vochten constructeurs een flink robbertje uit in het hoogpoter-segment. Toch zag dat segment er toen net iets anders uit dan nu. Flashback naar de zomer van 2001 toen de ‘M&T-testcrew’ vijf hoogpoters van divers pluimage tegen elkaar uitspeelde.

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme

 

 

1. Aprilia ETV 1000 Capo Nord

 

Twintig jaar geleden mikte Aprilia met de Capo Nord op succes in het allroad-segment. Ondanks de offroad-roots van het merk uit Noale was de Capo Nord toch vooral op asfaltgebruik gericht. De machine deelde z’n  krachtbron met de Futura en de RSV Mille, al temden de Aprilia-ingenieurs de V-twin wel met het oog op (her)gebruik in de Capo Nord. Niettemin mochten de prestaties van de Capo Nord er best zijn, net als het leeggewicht en de tankinhoud.

 

Technische specifaties:

Motor: watergekoelde, viertakt 60° V-twin met 4 kleppen/cilinder. Cilinderinhoud: 997,6 cc Vermogen: 98 pk/8.250 opm Koppel: 97 Nm/6.250 opm Transmissie: ketting, Versnellingen: 6, Zithoogte: 820 mm, Gewicht: 215 kg, Tankinhoud: 25 liter, Prijs: BEF 419.000 (ca. € 10.500)

2. BMW R 1150 GS

In 2001 was de R 1150 GS al ‘meerderjarig’ geworden en uitgegroeid tot een begrip in de motorwereld. De Beierse boxer was een veelzijdige machine die je evengoed kon inzetten voor woon-werkverkeer, als voor een lange toerrit, of een occasioneel ritje op onverhard. Toch was de R 1150 GS niet helemaal geschikt voor het zwaardere offroad-werk. Ook over het uiterlijk, en dan met name de ‘snoet’ van deze BMW, liepen de meningen uiteen.

Technische specs:

Motor: olie/luchtgekoelde, viertakt tweecilinder boxer, 4 kleppen/cilinder, Cilinderinhoud: 1130 cc, Vermogen: 85 pk/6.750 opm, Koppel: 98 Nm/5.250 opm, Transmissie: cardan, Versnellingen: 6, Zithoogte: 840 mm, Gewicht: 249 kg, Tankinhoud: 22,1 liter, Prijs: BEF 466.000 ( ca € 11.650)

3. Cagiva Navigator

Met Cagiva’s Navigator had Italië een tweede vertegenwoordiger in deze test. Het merk uit Varese is tegenwoordig ‘slapend’, (zoals dat dan heet), maar in 2001 barstte het nog van de ambitie. De krachtbron voor de Navigator betrok Cagiva bij Suzuki en is dan ook het V-twin blok uit de Suzuki TL1000, zij het dan gedowntuned. Met z’n drooggewicht van 210 kg was de Cagiva de lichtste machine van dit vijftal.

Technische specificaties:

Motor: watergekoelde, viertakt 90° V-twin, 4 kleppen/cilinder, Cilinderinhoud: 996 cc, Vermogen: 97 pk/8.400 opm, Koppel: 88 Nm/7.000 opm, Transmissie: ketting, Versnellingen: 6, Zithoogte: 850 mm, Gewicht: 210 kg, Tankinhoud: 20 liter, Prijs: 414.989 BEF (ca. € 10.375)

4. Honda XL1000V Varadero

Alhoewel Honda hem destijds als trail catalogiseerde was de Varadero toch exclusief op weggebruik gericht. De standaardbanden en het lage voorspatbord spraken daarbij voor zichzelf. Net als de Aprilia en de Cagiva werd de Varadero aangedreven door V-twin ‘donorblok. In het geval van de Honda kwam die krachtbron uit de VTR1000F Firestorm. Voor het modeljaar 2001 had Honda de vering van de Varadero onder handen genomen en een nieuw anti-diefstalsysteem op de machine geïntroduceerd.

Technische specs:

Motor: watergekoelde, viertakt, 90° V-twin, 4 kleppen/cilinder, Cilinderinhoud: 996 cc, Vermogen: 95 pk/8.000 opm, Koppel: 99 Nm/6.000 opm, Transmissie: ketting, Versnellingen: 5, Zithoogte: 845 mm, Gewicht: 220 kg, Tankinhoud: 25 liter, Prijs: 420.000 BEF (ca. € 10.500)

5. Triumph Tiger

De Triumph Tiger wist zich met z’n fluogroene lak, én tijgerstrepen, onmiddellijk visueel te onderscheiden ten opzichte van de eerder sober ogende concurrentie. Triumph had de Tiger onder handen genomen voor modeljaar 2001 en hem het driecilinder-in-lijn blok van de Sprint ST ingeplant. Dankzij die ingreep was de Brit alvast de krachtigste motorfiets van dit vijftal. Op de optielijst stonden ondermeer verwarmde handvatten, een driedelige kofferset en een hoger windscherm. Aan toerpotentieel dus geen gebrek, zolang je ermee op het asfalt mee bleef.

Technische specificaties:

Motor: watergekoelde, viertakt driecilinder 4 kleppen/cilinder, Cilinderinhoud: 955 cc, Vermogen: 105 pk/9.500 opm, Koppel: 92 Nm/4.400 opm, Transmissie: ketting, Versnellingen: 6, Zithoogte: 840, Gewicht: 215 kg, Tankinhoud: 24 liter, Prijs: 399.990 BEF (ca. € 10.000)

Geschreven op 17 februari 2021
© Motoren & Toerisme