"Het gaat ook om ons eigen plezier"

.

Beschermende en functionele kleding voor vrouwelijke motorrijders bij marktleider Louis

Perla en Linde zijn hun eigen doelgroep. Beiden rijden motor, beiden werken bij Louis in Hamburg, de een als productmanager, de ander als hoofd productontwikkeling. Beiden zijn dus in belangrijke mate verantwoordelijk voor wat motorrijders dragen in de Duitstalige landen.

De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn soms kleiner dan je zou verwachten: "We bieden altijd modellen in verschillende kleuren aan, maar we merken dat vrouwelijke klanten vaak de voorkeur geven aan zwart, net als de mannen", legt Perla uit. En Linde voegt eraan toe: "We hebben twee kampen, het ene geeft de voorkeur aan zwart, het andere houdt meer van kleur. En ja, we hebben ook roze in ons assortiment, maar dat speelt geen grote rol in de verkoopcijfers."

De situatie is heel anders als het gaat om pasvormen. Omdat vrouwen anders geproportioneerd zijn dan mannen, moeten vrouwenmaten volledig opnieuw worden ontworpen om aan de eisen te voldoen. "Alles wat we verkopen als beschermende kleding is ook als zodanig gecertificeerd", zegt Perla. Dat betekent veel inspanning voor de fabrikanten, maar ook veiligheid voor de koper.

Sportief tweedelig leren pak: Vanucci VSM-3

Een actueel voorbeeld is het leren pak Vanucci VSM-3, gecertificeerd tot het op een na hoogste veiligheidsniveau AA. "Deze hebben we ontwikkeld als aanvulling op het eendelige VSM-2-sportpak. De ervaring leert dat pakken uit één stuk bijna alleen worden gekocht door vrouwen die echt racen. De VSM-3 is toegankelijker en geschikt voor dagelijks gebruik, en spreekt daarom een breder doelgroep aan", aldus Linde.

Bijpassende laarzen en handschoenen: Vanucci RV-6 Performance & Vanucci Competizione IV

De markt wordt steeds vrouwelijker

De markt van vrouwelijke motorrijders in Duitsland is de afgelopen jaren gestaag gegroeid: Duitsland telt ruim een half miljoen motoren die op naam van een vrouw staan. Bij Louis klom het aandeel vrouwelijke klanten naar 20 procent.

Met het eendelige leren pak Vanucci VSM-2 op het racecircuit

Het productassortiment van de fabrikanten groeit navenant. Dat betekent dat Louis in haar bijna 90 filialen beschermende kleding voor dames kan aanbieden van vele gerenommeerde fabrikanten. Het maatspectrum loopt van 32/XXS tot 60, plus lange en korte maten. De situatie is vergelijkbaar voor laarzen, handschoenen en functioneel ondergoed voor vrouwen. "We proberen gewoon zoveel mogelijk opties aan te bieden om onze klanten tevreden te stellen. En uiteindelijk draait het allemaal om plezier hebben", besluit Perla.

Een heel belangrijk onderwerp bij Louis: functioneel ondergoed speciaal voor vrouwen

In de onlineshop vind je een speciaal gedeelte met tijdschriften voor inspiratie en advies met veel tips, portretten en informatie uit de motorscene en een video uit de rubriek ‘Please don’t copy’ met stuntprofessional Sarah Lezito.

Op zoek naar nieuwe motorkleding?

Geschreven op 11 oktober 2023
© Motoren & Toerisme