Het duel: Ducati Panigale V4 R vs Ford Mustang GT-C

Dit weekend zijn het Australische Supercars Championship en het ASBK (Australian Superbike Championship) tegelijkertijd op hetzelfde circuit aan de slag. Het meest noordelijk gelegen circuit van Australië, Hidden Valley (nabij Darwin in het Northern Territory), is de plaats van handeling. Behalve een erg verre verplaatsing – de meeste teams en rijders komen uit grotere agglomeraties uit zuidelijker gelegen staten – is dit ook het enige evenement waarin zowel races voor auto’s als motorfietsen plaats vinden.

Ondanks z’n Gran Turismo-achtige naam is Hidden Valley Raceway eerder een bescheiden circuit(je).  Het circuit in de Australische subtropen meet slechts 2, 87 km en is daarmee het kortste op de ASBK-kalender (maar niet op die van de Supercars). Nu beide kampioenschappen toch op dezelfde plaats aan de slag waren, kon er een antwoord geboden worden op de vraag welk racetuig het snelste over één ronde Hidden Valley is, een Superbike of een Supercar?

Ter wille van de zeer uitgebreide TV-coverage (door rechtenhouder Fox Sports Australia) van het Supercars Championship werd zo’n duel opgezet. En de keuze voor regerend Australisch Superbike-kampioen Wayne Maxwell (Ducati Panigale V4 R) en James Courtney (Ford Mustang GT-C) lag voor de hand door hun gezamenlijke hoofdsponsor Boost mobile (zeg maar het Proximus van Australië). Wie van deze twee heren het duel uiteindelijk naar zich toe wist te trekken zie je in de video hieronder.

Napraten in de pits... Foto: Pickford Racing

Over de Ducati Panigale V4 R

Foto: Wayne Maxwell Racing

De R-versie van de Panigale is Ducati’s homologatiemodel voor het WK Superbike. In tegenstelling tot de andere Panigale V4’s bleef de cilinderinhoud van de R-versie onder de 1 liter (998 cc). De 500 benodigde exemplaren voor de homologatie werden vanaf 2019 op de markt gebracht. Momenteel is het model niet meer te koop. ‘Standaard’ produceert de Panigale V4 R zo’n 221 pk (aan 15.250 opm). Op de machine van Australisch Superbike (ASBK) -kampioen Wayne Maxwell zou het piekvermogen zo’n 240 pk bedragen. Alhoewel er in het ASBK geen verplicht bandenmerk is, gebruikt Maxwell ook Pirelli’s. Wellicht om op die manier maximaal te profiteren van de data van oa het BeWiser Ducati-team dat in het British Superbike met de Panigale V4 R aantreedt.

*Maxwell zette op deze eigenste dag, overigens een nieuw ronderecord voor superbikes neer op Hidden Valley Raceway. Met een rondetijd van 1:05.181 was Maxwell sneller dan het bestaande Supercars ronderecord van Nick Percat (Holden ZB Commodore) uit 2018.

 

Ducati Panigale V4 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 998 cc
Drooggewicht: 172 kg
Rijklaar gewicht: 193kg
Vanaf: € 39.900,00

Over de Ford Mustang GT-C.

De door Tickford Racing (de Australische arm van het Britse Prodrive)  geprepareerde Mustang is gebaseerd op de huidige Ford Mustang GT. De Australische Ford-teams gebruiken een in de VS gebouwde V8 ‘crate engine’ van met een cilinderinhoud van net geen 5 liter. Alhoewel het hier een pure racemotor betreft, is de V8 toch ook een beetje (veel) anachronistisch. Zo heeft de Ford maar twee kleppen per cilinder en stoterstangen. Dat laatste verklaart meteen ook het fraaie old school geluid. Dat alles is goed voor een piekvermogen van 650 pk. (Ter vergelijking: de 5.8 liter V8’s die de NASCAR Cup-versies van de Ford Mustang aandrijven produceren zo’n 900 pk.) Volgens het Australische blad Auto Action zou een kant-en-klare Ford V8 raceblok omgerekend zo’n € 82.000 kosten. Volgend jaar stappen alle Ford-teams over op het bestaande Ford Coyote-blok – dat in feite ook een zogenaamde ‘crate engine’ is – wat de kostprijs onmiddellijk zou halveren.

 

Tekst: BJ

Introfoto en video: YouTube.com/Supercars

Foto's: Wayne Maxwell Racing en Tickford Racing

 

Geschreven op 19 juni 2021
© Motoren & Toerisme