Future Metal: Volledig vloeistofgekoelde BMW GS op komst

Geen andere moderne motorfiets heeft dezelfde iconische uitstraling als de BMW R (1250) GS. En dus zijn spionagefoto’s van een nieuwe GS ‘big news’ in motorland. Op de spionagefoto’s die bij onze Oostenrijkse collega’s van 1000 PS opdoken, zou het prototype van de volgende versie van de boxer GS te zien zijn. Volgens 1000 PS.at wordt dat een R 1300 GS.

Die grotere cilinderinhoud lag al langer op de tafel, maar volgens het gezaghebbende Duitse blad Motorrad moet de R 1300 GS ook een stuk lichter worden dan de huidige GS. BMW bekleedt met de GS al jaren de nummer één-positie in het segment van de (zware) allroads, maar zou zich door de komst van de Multistrada V4 toch bedreigd voelen door Ducati. Niet alleen omdat de Multistrada V4 (veel) meer vermogen heeft dan de huidige versie van de GS – 170 pk voor de Ducati tov 136 pk voor de BMW – maar ook omdat de Italiaan een stuk lichter is.

De volgende generatie van BMW's iconische boxer-blok wordt allicht volledig vloeistofgekoeld.

Op de spionagefoto’s die 1000PS.de publiceert is een wat naargeestige BMW GS te zien, met matzwarte plastic carrosserie-delen waarop elke vorm van BMW-logo ontbreekt. Om de look af te maken heeft ook de testrijder in kwestie een retro-uitrusting aan: een crossbroek van het ter ziele gegane merk No Fear en een Fox shirt dat net als de Lazer helm ook minimaal 20 jaar oud moet zijn. Soms willen merken hun prototypes zo onopvallend ‘camoufleren’ dat het pas echt opvallend wordt.

Ook opvallend, al lijkt het slechts een detail, zijn de boxer-cilinders die in een (helm)zak verstopt zitten. Op die manier kan er natuurlijk geen rijwind aan, maar dat wijst dan wellicht weer op het feit dat de volgende GS geheel vloeistofgekoeld zal zijn. Verder valt ook de vernieuwde voorvork op. Dat is nu een upside-down exemplaar. Tot op het huidige model koos BMW Motorrad steevast voor het zogenaamde Telelever-systeem. Dat systeem hield in dat een conventionele voorvork gedempt wordt door middel van een centraal (achter de voorvork) geplaatste schokbreker. Beide veerelementen zijn aan elkaar gelinkt door een semi-geleide-arm. Stapt BMW Motorrad ineens van de Telelever-doctrine af, of krijgen we gewoon een hertekend Telelever-systeem? Op basis  van de spionagefoto’s vallen beide mogelijkheden niet uit te sluiten.

Er zou ook een M-Sport-versie van de R 1300 GS in de pijplijn zitten.

Ook opvallend: een nieuwe uitlaatlijn en een hertekende voorpartij, waarbij de koplamp niet direct onder het windscherm, maar wel in de eendebek geplaatst zit. Volgens Amerikaanse media zou BMW ook al eerder een patent-aanvraag voor een model dat ‘M1300GS’ zou gaan heten, ingediend hebben. Dat BMW Motorrad meer M-modellen in de pijplijn had zitten wisten we al en dat er ook van de absolute verkoopstopper zo’n hippe versie komt, lijkt ons alvast aannemelijk. Dat de lancering van de nieuwe R 1300 GS voor modeljaar 2023 mooi samen zou vallen met BMW Motorrads 100-jarige bestaan zal ook wel geen toeval zijn…

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Motorrad

Geschreven op 29 juni 2021
© Motoren & Toerisme