Future Metal: Fantic Motor Enduro 2020

Het Italiaanse boetiekmerk Fantic Motor gaat voor 2020 z’n enduro-gamma drastisch onder handen nemen. Momenteel bestaat dat uit een 50cc tweetakt en twee viertaktmachines (125cc en 250cc). Die laatste twee zouden voor modeljaar 2020 voorzien worden van tweetaktblokken. Fantic ontwikkelt die blokken zelf niet maar zou gebruikmaken van de bestaande Yamaha tweetaktblokken. Zelf heeft Yamaha de tweetakt al een tijd geleden opgegeven als krachtbron voor enduro-machines. Maar met de YZ125 en de YZ250 heeft Yamaha nog steeds twee tweetaktmachines in z’n crossgamma.

Dat Fantic Motor een beroep doet op Yamaha-krachtbronnen hoeft niet te verbazen. De huidige drie enduro-modellen zijn allen voorzien van een Minarelli-blok. De Italiaanse motorspecialist Minarelli is een dochteronderneming van Yamaha, waar het oa het blok van de YZF-R125 voor bouwt. Daarnaast levert het kant-en-klare motorblokken aan kleinere merken zoals Fantic Motor en ook Beta.

 

Deze 50 Enduro Performance is momenteel de enige tweetaktmachine in het Fantic Motor-gamma

Injectie

Fantic Motor heeft echter grootse plannen voor de twee Yamaha tweetaktblokken. Het merk zou in eigen beheer namelijk aan een  injectie-systeem werken, waardoor de machines de Euro 4-normen zouden halen. De projectleider daarvan is een oude bekende, namelijk de Nederlander Jan Witteveen. Witteveen was in de tweede helft van de jaren ’80 de architect achter de successen van Cagiva in het WK Motorcross, verhuisde daarna naar KTM en vandaar naar Aprilia. Bij Aprilia was hij de man die de ijzersterke RS125 en RS250 GP-machines ontwikkelde. Machines waarmee onder anderen rijders als Max Biaggi en Loris Capirossi hoge ogen gooiden.

Fantic Motor zal z’n nieuwe, geïnjecteerde tweetakt enduro-machines  voorstellen op de EICMA in Milaan. Minarelli, en moederbedrijf Yamaha, zullen het project ongetwijfeld met meer dan gewone belangstelling volgen.

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Fantic Motor

Geschreven op 2 oktober 2019
© Motoren & Toerisme