Future Metal: Ducati V4 Superleggera

Ducati broedt op de ultieme Panigale V4, dat blijkt uit gelekte foto’s van een Amerikaanse dealer-conventie van het merk. Aan Superleggera-versies van de Panigale in L-twin-versie waren we al gewend, maar nu komt er ook een van de V4. Deze nieuwe Superleggera moet alle voorgangers overvleugelen. En dat zowel qua vermogen, als qua gewicht(sbesparing).

Met een speciale Akrapovic uitlaatlijn zou de Panigale V4 Superleggera maar liefst 234 pk (aan 15.500 opm) gaan produceren, terwijl het koppel van het motorblok - op die manier op 118 Nm (aan 11.750 opm) uitkomt. Het V4 motorblok voor de Superleggera wordt voorzien van lichtere nokkenassen, titanium bouten en een droge koppeling. Ingrepen die in totaal 2,8 kg aan gewichtsbesparing moeten opleveren.

Om verder gewicht te besparen opteerde Ducati, zoals bij de vorige Superleggera’s, voor het gebruik van koolstofvezel. Dat is het geval bij het frame, het subframe en de swingarm. Samengeteld is dat goed voor een gewichtsbesparing van 6,7 kg.  Alle gewichtsbesparende ingrepen samen brengen het drooggewicht van deze Panigale V4 Superleggera op 152 kg.

Dat alles brengt de pk/gewichtsverhouding op een hallucinante 1,54 pk/kg! Ongezien voor een productiemotor. Ducati gaat vanaf april 500 exemplaren van deze Panigale V4 Superleggera bouwen en dat aan een ritme van vijf eenheden per werkdag. De eenheidsprijs zal wellicht rond de € 100.000 schommelen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Geschreven op 16 januari 2020
© Motoren & Toerisme