Future Metal: BMW M 1000 XR

BMW Motorrad blijft z'n lijn M-modellen verder uitbouwen. Na de M 1000 RR (superbike) en de M 1000 R (naked), is het nu de beurt aan de M 1000 XR om gelanceerd te worden. BMW Motorrad benadrukt gelijk dat het model voorlopig nog maar in een prototype-fase zit, maar iets verder in het persbericht lezen we wel dat we dit najaar meer te weten gaan komen over de eigenlijke 'specs'. 

BMW Motorrad lanceert het M 1000 XR-prototype niet toevallig in het jaar waarin het z'n 100e verjaardag viert. De Duitse constructeur maakte van deze bijzondere hoogpoter ook een oefening in veelzijdigheid. Zo moet je met de M 1000 XR gezapig over landwegen kunnen rijden, maar evengoed kilometers afmalen over autosnelwegen of er mee aan de slag gaan op een circuit.

De motor van de M 1000 XR is in de basis de vertrouwde viercilinder-in-lijn die we ook kennen als krachtbron van de M 1000 RR en M 1000 R. De viercilinder is uitgerust met BMW Motorrads ShiftCam-systeem en zou goed zijn voor een vermogen van meer dan 200 pk. Duitse bronnen hadden het vorige week zelfs al over een vermogen van 210 pk! Hoe dan ook, de M 1000 XR wordt meer dan waarschijnlijk de krachtigste hoogpoter ooit. En daarmee steekt de eeuweling uit Beieren de concurrentie uit Italië en Oostenrijk meteen ook de loef af.

Wat is BMW's ShiftCam-systeem eigenlijk?

Volgens BMW Motorrad weegt het prototype rijklaar 223 kg. Dat gewicht kan nog gereduceerd worden dankzij het optionele M Competition-pakket, dat ook de rijdynamiek zou verbeteren. In standaardtrim is het prototype echter al goed voor een topsnelheid van 280 km/u. Geen wonder dus dat BMW Motorrad de M 1000 XR voor de fotoshoot en video (zie hierboven) toevertrouwde aan TT-topper Peter Hickman. De video werd overigens vorige week, tussen de trainingssessies door ingeblikt op het Isle of Man!

Ook de M 1000 XR krijgt de inmiddels al vertrouwd aandoende M-winglets (of vleugeltjes). BMW stelt dat de winglets voor een betere stabiliteit zorgen en dat de motorfiets daardoor ook minder neiging heeft om een wheelie te trekken. De winglets zouden bovendien ook voor een betere acceleratie zorgen dankzij de betere aerodynamische kwaliteiten (meer downforce). 

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Group Press

Video: YouTube.com/BMW Motorrad

Geschreven op 6 juni 2023
© Motoren & Toerisme