Future Metal: BMW G 310 RR

BMW zou dit najaar weleens met een sportieve(re) versie van de G 310 kunnen uitpakken. Zo’n G 310 RR bestaat namelijk al, in India. Daar gaat het model als TVS Apache 310 RR door het leven. Beslist BMW om de machine als G 310 RR in Europa en Noord-Amerika op de markt te brengen dan krijgt het uiterlijk wellicht een update. Het valt dan niet uit te sluiten dat het front van de G 310 RR sterk geïnspireerd zou zijn op dat van BMW’s bestaande superbike, de S 1000 RR.

De G 310 RR zou aangedreven worden door de watergekoelde ééncilinder motor van 310cc, die we ook van de G 310 R en de G 310 GS kennen. Dat blokje produceert 34 pk aan(9.700 opm.) en heeft een koppel van 27.3 Nm (aan 7.700 opm.). Brengt BMW de G 310 RR daadwerkelijk op de markt dan zal deze kleine sportieveling, net zoals z’n broertjes, in India geassembleerd worden.

In India is de 310 RR al op de markt als de TVS Apache.

Met de eventuele lancering van de G 310 RR zou BMW meespelen in het marktsegment van de Supersport 400’s. Een (sub)segment waarin het de handschoen opneemt tegen Kawasaki, KTM en Yamaha. Niet toevallig drie merken die het ook tegen mekaar opnemen in de nieuwe Supersport 400-klasse. Een klasse die niet alleen op mondiaal niveau de wind in de zeilen heeft maar ook aan populariteit wint in landen als Duitsland (waar Genkenaar Angelo Licciardi de titel veroverde), Groot-Brittannië en Italië. Of BMW in die klasse zal stappen is niet helemaal duidelijk. Met z’n eencilinder van 310cc beschikt de BMW niet meteen over de meest competitieve basis voor een Supersport 400-racemachine.

 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: TVS Motor

Geschreven op 4 oktober 2019
© Motoren & Toerisme