Future Metal: 2020 Honda Fireblade

Soms kan je aan de hand van de sportactualiteit ook afleiden wat er op het gebied van nieuwe modellen gaat komen. De transfergeruchten rond Alvaro Bautista – de Spanjaard die begin dit seizoen het WK Superbike in vuur en vlam zette op de Ducati Panigale V4 – zijn daar een goed voorbeeld van. Het leek er lang op dat Bautista, die slechts een éénjarig contract met Ducati had voor het WK Superbike – bij het Aruba.it Ducati-team zou blijven. Maar naarmate het seizoen verstreek begonnen de resultaten van Bautista teleur te stellen. Bautista bleef puntloos tijdens de laatste ronde voor de zomerstop – in Laguna Seca – waardoor z’n kansen op een verlengd verblijf bij Ducati een flinke knauw krijgen.

Bautista zou nu evenwel een contract getekend hebben bij Honda. Honda keerde dit jaar ‘officieel’ terug in het WK Superbike maar kon met Ruyichi Kiyonari en Leon Camier als rijders nog geen enkele maal overtuigen. Een mogelijke uitleg daarvoor ligt bij de verouderde Honda Fireblade. De huidige versie die Honda in oktober 2016 op de Intermot lanceerde, was een zoveelste make-over voor de legendarische viercilinder sportmotor.

Ook de SP2-versie van de huidige Honda Fireblade blijkt niet opgewassen tegen de nieuwste generatie superbikes.

In de wandelgangen van de racepaddocks en de motorindustrie wordt er al jarenlang gefluisterd dat Honda aan een sportieve V4 werkt. Met de RC213V-S lanceerde ‘Big Red’ in 2014 daadwerkelijk een sportieve V4 maar de MotoGP-replica was met een basisprijs van om en bij de € 200.000 allesbehalve betaalbaar.

Voor 2020 lijkt het er sterk op dat Honda met een grondig vernieuwde Fireblade aan de start van het WK Superbike komt. Een bewezen winnaar als Alvaro Bautista past uiteraard in dat plaatje. Aan het motorconcept verandert er niets. De Fireblade – CBR1000RR – blijft een viercilinder-in-lijn. En waarom ook niet? Kawasaki en Yamaha bewijzen met respectievelijk de ZX-10R en YZF-R1M dat viercilinders-in-lijn competitief kunnen zijn. Bovendien staan zo’n viercilinders-in-lijn ook voor de UJM (Universal Japanese Motorcycle) en zijn het iconen van de Japanse motorindustrie.

Honda zou de nieuwe Fireblade met het beproefde VTEC (Variable Valve Timing and Lifting Electronic Control) uitrusten. De autoliefhebbers onder ons weten wellicht dat Honda dit systeem van variabele nokkenasprofielen reeds zo’n 30 jaar aanwendt in auto’s als de CRX, Integra en NSX. Sinds 2002 is ook Honda’s VFR800 sporttoermachine met VTEC-technologie uitgerust. Met de toevoeging zou het maximale vermogen van de Honda Fireblade boven de 200 pk uitkomen. Wellicht zal Honda twee versies van de 2020 Fireblade gaan bouwen een iets ‘tammere’ straatversie en een snellere circuitversie die tevens dienst zal doen als  homologatiemodel voor het WK Superbike. Het is zelfs niet uitgesloten dat Honda, zoals nu, drie versies van de Fireblade bouwt met een SP2 als absoluut topmodel (met een piekvermogen van om en bij de 215 pk) en een SP als premiummodel. Verwacht naast de kloekere motor ook de nieuwste versies van elektronische systemen (IMU, tractiecontrole, wheeliecontrole) en een elektronische ophanging van de laatste generatie (op het SP-model).

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: Honda News

Geschreven op 12 augustus 2019
© Motoren & Toerisme