EICMA: Kawa lanceert nieuwe Versys 650 en Ninja H2 SX (SE)

Kawasaki heeft gewacht tot de persdag van de EICMA om goed nieuws te brengen voor de reizigers onder ons. Ze lanceren stevige updates voor hun succesvolle Versys 650 en voor het ‘supercharged’ reiskanon de Ninja H2 SX (SE). Daarmee zijn ze allebei weer helemaal bij de tijd.

Versys 650

De kleinste allroad van de groene jongens is de voorbije jaren een van de favoriete keuzes geweest voor de rationele commuter en reiziger. Het was echter al een aantal jaren geleden dat hij nog een echte update kreeg, maar daar komt nu verandering in, met voornamelijk elektronische updgrades en wat meer comfort, waardoor deze middenklasser weer een stuk volwassener wordt.

Onder het motto ‘never change a winning team’ werden het blok en het chassis ongemoeid gelaten. De 67 pk en 61 Nm blijven dus behouden, en natuurlijk is er ook nog steeds een 35kW-versie beschikbaar. De styling werd wel aangepast om meer aan te sluiten bij de grote broer die zowel vooraan al achteraan al wat strakkere ontwerplijnen had. Als onderdeel van dat design krijgt de 650 ook volledige ledverlichting, met compacte richtingaanwijzers voor en achter. In een adem met de hertekening van de neus werd ook het windscherm aangepast. Dat nieuwe scherm kan je nu ook in vier standen over 80 mm van positie veranderen wat een betere windbescherming zou opleveren. Een 100 mm hoger windscherm is als accessoire verkrijgbaar. Daarnaast wordt de comfortzone verder uitgebreid met beter geïntegreerde handvatverwarming en hertekende (optionele) handkappen.

Kawa heeft echter ook aan de veiligheid gedacht met de introductie van tractiecontrole voor hun Versys 650. Het systeem krijgt hier twee modi, waarbij de ene wat sneller ingrijpt dan de andere. Sportievelingen met vertrouwen kunnen het systeem ook uitschakelen. Om de instellingen vlot te kunnen bedienen mocht een TFT niet ontbreken, er werd gekozen voor een compact 4,3” exemplaar. Dat scherm heeft ook bluetooth waardoor je kan verbinden met je smartphone en de Rideology app. Dat biedt de uitgebreide mogelijkheden die we al kennen van de grotere jongens. De Versys komt er in drie kleurstellingen, met een sobere zwarte uitvoering en twee blitsere combinaties met het gekende groen en ook een versie met zilver en rood.

Ninja H2 SX (SE)

De Ninja H2 SX is het reiskanon uit de Kawastal, met zijn ‘supercharged’ blok levert hij met Ram Air een duizelingwekkende 210 pk. Het 2022 model komt er in twee versies, waarbij de SE als extra elektronische vering met geüpdatete Skyhook technologie en Brembo Stylema remklauwen krijgt. Bij die vernieuwingsoperatie pas natuurlijk een nieuwe snoet, en die is opvallend anders met de heel slanke lijn en het compacte voorlicht, waaronder de radarsensor discreet geïntegreerd werd. De bochtenverlichting wordt opnieuw verzorgd door de stralers in de flanken. En ook de richtingaanwijzers in de spiegels zijn vernieuwd.

In tegenstelling tot de Versys werd het blok licht gewijzigd met een herziene kleppentiming die voor de kleine vermogenswinst zorgt. Daarnaast werd ook de uitlaanlijn onder handen genomen met een grotere uitlaat en katalysator, die mee de Euro5 verplichtingen helpen borgen. Om die extra kracht onder controle te houden werden de remmen geüpgraded met een meer performante radiale rempomp. De SE krijgt zoals gezegd met de Stylema klauwen nog fijngevoeligere ankers. Ook de achterrem werd voor beide modellen herbekeken. Een nieuwe ABS unit maakt het plaatje compleet.

De cockpit werd ook onder handen genomen met een groter en perfomanter 6,5” TFT-scherm. Dat is geen overbodige luxe, want de H2 SX heeft heel wat nieuwe functies die aangestuurd moeten worden. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de radartechnologie die nu ook bij Kawa zijn intrede doet. Dit ARAS is een systeem dat zowel voor- als achteraan sensoren heeft en het biedt adaptieve cruise control, forward collison warning en blindehoekdetectie. Daarnaast biedt het display ook het nieuwe SPIN, dat zou functioneren als een soort Apple carplay, waardoor je ook andere apps in het scherm kan projecteren. Verdere nieuwe snufjes zijn een KIPASS veiligheidscontactleutel, een bandenspanningsmeter, Vehicle Hold Assist en noodstopsignaal dat bij hard remmen het remlicht doet knipperen.

In het meer analoge spectrum werd het zadel zowel voor de rijder als passagier hertekend met het oog op meer comfort. Dat moet er voor zorgen dat je nog meer snelle kilometers kan malen met dit reiskanon.

Geschreven op 23 november 2021
© Motoren & Toerisme