Eerste rij-indruk: Yamaha Tracer 9 GT+

Als iemand mij vraagt welke motor hij moet kopen om lekker mee te toeren, schiet de Yamaha Tracer 9 steevast als één van de eerste te binnen. Een zalig motorblok, een geslaagde mix tussen comfort en sportiviteit, en een scherpe prijs. De Tracer 9 is inmiddels uitgegroeid tot de topper in het reisgamma van Yamaha, met een flinke dosis moderne technologie. Maar zijn al die snufjes ook zijn meerprijs waard? We zochten het uit tijdens een rit in en rond Slovenië.

Het blijft iets speciaals, voor het eerst in een nieuw land rijden. En blijkbaar was ik niet de enige die Slovenië nog nooit had bezocht - zelfs ervaren motorjournalisten bleken dit motorparadijs over het hoofd te hebben gezien. Ons basiskamp ligt in Bled, een plek die je waarschijnlijk kent als screensaver: een azuurblauw meer, een eiland met een kerkje op, een kasteel op een uitstekende rots en op de achtergrond de machtige Alpen met besneeuwde toppen. Onwerkelijk mooi is het. En dat vinden de talloze Japanse toeristen blijkbaar ook. We beperken ons voor deze motortest trouwens niet enkel tot Slovenië, want ook Oostenrijk en Italië staan op het programma - een dagrit van liefst 340 kilometer. Het is lang geleden dat ik nog eens zo’n afstand aflegde op een presentatie, dus ik maakte mij al op voor een nachtelijke aankomst omwille van de vele fotostops onderweg. Maar de Tracer heeft er duidelijk geen moeite mee om een flink tempo aan te houden en ons op tijd en fris naar het hotel te brengen, voor een welverdiende aperitief.

2025_Yamaha_Tracer9GT+

Tracer-familie op een rij

Misschien is het handig om eerst nog eens het gamma op te frissen: onderaan heb je natuurlijk de Tracer 7 en 7 GT, deze is ook net vernieuwd en zullen we binnenkort testen in de Portugese Dourovallei. Daarna komt de Tracer 9, verkrijgbaar met of zonder automaat. Daarboven staat de Tracer 9 GT, met als belangrijkste toevoeging elektronische vering, met of zonder automaat. En helemaal bovenaan prijkt de Tracer 9 GT+, met adaptieve radartechnologie als belangrijkste toevoeging. Niet onbelangrijk, deze is enkel leverbaar met automaat. Wie deze technologie wil, schakelt ook met de automaat.

Op de radar

De nieuwe Y-AMT automaat van Yamaha loodst ons soepel Bled uit. Als overtuigd motorrijder blijft het even wennen, maar ik ben snel onder de indruk van de souplesse van de automaat. Ook op de snelweg werkt het systeem prima en neemt het een deel van je verantwoordelijkheid over. Meteen een ideaal moment om nog wat extra controle uit de hand te geven. Ik schuif in het treintje motorrijders, activeer de adaptieve cruise control en neem mijn handen net niet van het stuur. Ik kan hier moeilijk een spannend verhaal aan koppelen, want het systeem werkt gewoon zoals je zou verwachten. Geen primeur voor mij, want eerder ervaarde ik het al op de BMW R 1250 RT en de Ducati Multistrada V4 GT. Ook motoren herkent het systeem feilloos. Met een knop op het stuur bepaal je de volgafstand; zelfs op de kortste stand blijft die naar mijn normen nogal ruim, logisch in een tijd waarin veiligheid voorop staat. Op rustige snelwegen stoort deze ruime afstand niet, maar rij je morgen in de spits - zeg van Brussel naar Antwerpen - dan ben je al snel dertig keer langs rechts voorbijgestoken. Voor mij is het een technologie die pas echt tot zijn recht komt in ontspannen omstandigheden op de autoroute naar het zuiden bijvoorbeeld, maar op onze drukke wegen iets minder. De radartechnologie waarschuwt ook voor voertuigen in je dode hoek met een lichtje in de zijspiegels. Ook knippert je scherm feloranje moest je voorligger plots bruusk remmen. Op het eerste zicht lijkt dit tegenstrijdig om naar een scherm te kijken om een botsing te vermijden, maar eigenlijk is het net omgekeerd: als je te veel op je scherm focust door alle mogelijkheden die het tegenwoordig biedt zoals een duidelijke navigatie, is het net goed dat dat zelfde schermt je attent maakt van aankomend gevaar en je best even vooruit kijkt.

Rijplezier op niveau

Wat me nog steeds het meest overtuigt aan deze motor, is het motorblok. Die driecilinder blijft de perfecte balans bieden tussen comfort, karakter, souplesse en geluid. Zelfs met de strengere emissienormen slagen de ingenieurs erin het DNA van het blok te behouden. Ook met de automaat klikt alles prima en het rijwielgedeelte is minstens even indrukwekkend. De elektronische vering is comfortabel, absorbeert oneffenheden met gemak en biedt voldoende stabiliteit. Sommigen vinden de motor wat deinend, maar ik waardeer dat comfort, en met het tempo waarmee we vandaag de bochten zijn omgegaan, kan je moeilijk beweren dat de Tracer hierin te kort schiet. Tenslotte is er ook een sportievere modus waarbij de vering net dat deinen beperkt. Na dergelijk vertoon vraag ik mij steeds opnieuw af hoe deze toermachine zich zou verhouden tot een naked bike. In het algemeen wordt aangenomen dat een naked beter stuurt, maar ik zou de Tracer 9 graag eens tegenover een MT-09 zetten die hetzelfde motorblok deelt. Ik geloof oprecht dat deze zwaardere toermachine zich niet perse in het zweet moet werken om te volgen. Op deze technische stukken verkies ik trouwens de manuele stand waarbij je snel met de flippers op het stuur schakelt. Je kan het vergelijken met een quickshifter aan het stuur. Ik kan er weinig commentaar op geven en zelfs in de krappe haarspeldbochten verlies je weinig finesse om de juiste snelheid aan te houden. Tot slot is het zadel ook een vermelding waard, dat is buitengewoon comfortabel en maakt van deze GT+ een aangename toermotor samen met het elektronisch windscherm dat voldoende bescherming biedt. Het is duidelijk dat de Tracer 9 GT+ motoren als de BMW R 1250 RT hiermee in zijn vizier neemt.

2025_Yamaha_Tracer9GT+

Herken de GT+

Dat is simpel: aan de radar voor- en achteraan en aan de opvallende verlichting, al heeft de GT deze ook. De matrixkoplampen worden cameragestuurd en dimmen automatisch om tegenliggers niet te verblinden - een primeur in de motorwereld. Helaas quasi onmogelijk om degelijk te testen op een zomerse dag en toen ik de eerste persfoto’s zag, dacht ik nog dat het ontwerp van de nieuwe lichtbundel een mop was. Maar in het echt, zeker op bewegende beelden, kan ik niet ontkennen dat de Tracer 9 GT+ er best indrukwekkend uitziet. Vooral in het exclusieve Cobalt Blue zoals op de foto, moet het één van de mooiste kleurstellingen zijn die ik al heb gezien. Deze kleur is trouwens enkel beschikbaar op de GT+ en verantwoord in mijn ogen een groot deel van de meerprijs.

2025_Yamaha_Tracer9GT+
De camera-gestuurde matrixverlichting valt goed op in het donker.

Prijskloof

Want die meerprijs is helaas niet mals: € 19.499 leg je neer voor de Tracer 9 GT+. Daarvoor krijg je wél een zeer complete, sportieve en comfortabele motor met verwarmde handvatten, keyless ride, automaat, elektronische vering, een elektronisch verstelbaar windscherm, elektronische koffersloten, matrix-verlichting en nog veel meer. Best oké, zou je denken - tot je beseft dat de standaard Tracer 9 zonder automaat slechts € 13.199 kost. Dat is een prijskloof van € 6.300! Voor in de basis dezelfde motor met een heerlijk motorblok. Is de GT+ dan te duur? Of is de standaard Tracer gewoon een geweldige deal? De waarheid zal ergens in het midden liggen. Ik kan prima zelf schakelen, heb voorlopig geen nood aan radartechnologie of hightech verlichting. De elektronische vering zou ik misschien missen, maar ook de vering op de gewone Tracer 9 is best degelijke merchandise. Het is goed dat Yamaha het gamma breed houdt, zodat iedereen een model vindt dat bij hem past en dat de Japanners experimenteren met nieuwe technologie die het prima doet. Maar moest ik morgen mijn eigen spaarcenten inzetten, dan wordt het de standaard Tracer 9. Met nog genoeg budget over voor een gloednieuw motorpak én een paar toffe reizen - bij voorkeur opnieuw richting Slovenië, wat een heerlijke motorbestemming!

2025_Yamaha_Tracer9GT+
Yamaha Tracer 9 GT +
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 232kg
Vanaf: € 19.499,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Ant Productions

Geschreven op 21 mei 2025
© Motoren & Toerisme