Als iemand mij vraagt welke motor hij moet kopen om lekker mee te toeren, schiet de Yamaha Tracer 9 steevast als één van de eerste te binnen. Een zalig motorblok, een geslaagde mix tussen comfort en sportiviteit, en een scherpe prijs. De Tracer 9 is inmiddels uitgegroeid tot de topper in het reisgamma van Yamaha, met een flinke dosis moderne technologie. Maar zijn al die snufjes ook zijn meerprijs waard? We zochten het uit tijdens een rit in en rond Slovenië.
Het blijft iets speciaals, voor het eerst in een nieuw land rijden. En blijkbaar was ik niet de enige die Slovenië nog nooit had bezocht - zelfs ervaren motorjournalisten bleken dit motorparadijs over het hoofd te hebben gezien. Ons basiskamp ligt in Bled, een plek die je waarschijnlijk kent als screensaver: een azuurblauw meer, een eiland met een kerkje op, een kasteel op een uitstekende rots en op de achtergrond de machtige Alpen met besneeuwde toppen. Onwerkelijk mooi is het. En dat vinden de talloze Japanse toeristen blijkbaar ook. We beperken ons voor deze motortest trouwens niet enkel tot Slovenië, want ook Oostenrijk en Italië staan op het programma - een dagrit van liefst 340 kilometer. Het is lang geleden dat ik nog eens zo’n afstand aflegde op een presentatie, dus ik maakte mij al op voor een nachtelijke aankomst omwille van de vele fotostops onderweg. Maar de Tracer heeft er duidelijk geen moeite mee om een flink tempo aan te houden en ons op tijd en fris naar het hotel te brengen, voor een welverdiende aperitief.