Eenmaal, andermaal …..... verkocht - Sfeerverslag Bonhams Zoute Sale

Net zoals de vorige jaren werden in Knokke, ter gelegenheid van de Zoute Grand Prix, een groot aantal voertuigen te koop aangeboden door het gerenomeerde veilinghuis Bonhams. Dat een Ferrari 250 GT uit 1959 voor een bedrag van 4,7 miljoen eurootjes werd afgeklopt had je misschien al wel in het nieuws horen passeren, maar wij gingen toch vooral kijken naar de tweewielers die er te koop werden aangeboden.

Tekst en foto's: Geert Huylebroeck

Vorig jaar was het aanbod eerder beperkt met een 4-tal bromfietsen en 2 motorfietsen. Dit jaar terug een 5-tal brommers maar ook niet minder dan 16 motoren. Het loonde dus de moeite om even een kijkje te gaan nemen. Goed om weten was dat deze allemaal zonder minimumprijs werden geveild. Enerzijds een risico voor de verkoper, anderzijds natuurlijk een manier om kopers aan te trekken. Net zoals vorig jaar startte men met een reeks Honda Monkey en Dax modelletjes.

In navolging van  vorig jaar werden ze ook nu  geveild voor meer dan behoorlijke bedragen. OK, ze stonden allemaal in nieuwstaat, bij sommigen had het motortje nog nooit gedraaid maar € 7.000 à 10.900 is natuurlijk veel geld. Al moeten we er bij vermelden dat er vorig jaar eentje voor meer dan € 12.000 werd geveild. By the way, alle vermelde prijzen in dit artikeltje zijn inclusief alle kosten en taksen, dus het effectieve bedrag dat de koper moet ophoesten. De verkoper echter moet er rekening mee houden dat er meer dan 20 % minder op z'n rekening zal gestort worden., dit even terzijde

Nadien kwam een reeks offroad-motoren aan de beurt. Allemaal hadden ze een rally geschiedenis achter de rug met deelnames aan Paris Dakar, Trans Tunesia, Pharao's enzoverder. Geen van deze motoren was echter voorzien van inschrijvingsbewijzen en misschien was dat de reden dat de meeste prijzen onder die van de bromfietsen kwamen te liggen. Bijna allemaal lagen ze rond de € 7000 behalve een uitschieter van € 13000. Bij die laatste, een Cagiva Elefant, moet wel vermeld worden dat de bereden was door Cyril Esquirol in de 1996 Parijs-Dakar rally en dat staat natuurlijk wat imposanter in de mancave.

De Cagiva Elefant waarmee Cyril Esquirol in 1996 aan de Dakar-rally deelnam. Let op de Vodka Kremlyovskaya-sponsoring, die dat jaar ook te zien was op de kuipen van de officiële Ducati Corse 916's in het WK Superbike.

Dan was het de beurt aan enkele straatmachines waaronder een XT500 uit 1987, de zwart grijze versie met goudkleurige wielen. Die ging verrassend € 6300 en dat vond ik persoonlijk veel gezien de toestand, want die was zeker niet perfect te noemen. Het werd tijd voor de grote kanonnen, te starten met een MV Agusta F4 1000cc uit 2006. Misschien waren nog niet alle kopers echt wakker want die werd slechts enkele honderden eurootjes hoger afgeklopt dan de XT. Nadien bleven we nog even in Italië met 2 Ducati's. Een gele 748R uit 2001 mocht voor € 16100  en een 996 Factory replica voor € 28750 de deur uit. Mooi toch, niet?

Als afsluiter dan nog enkele oudere machines. Een perfect gerestaureerde en gedocumenteerde Harley WLA uit 1942 klokte af op € 24000.

De Harley-Davidson WLA uit 1942.

Ik keek echter vooral uit naar twee iconen uit de BMW geschiedenis: de 90S en een R80 g/s in Paris-Dakar-versie. De 90S in smoke kleur had slechts 3800 km gebold na een komplete restauratie en er waren voor een bedrag van meer dan € 9000 aan onderhoudsfacturen bijgevoegd. De schatting gaf een bedrag aan tussen de € 15.000 en € 25.000 terwijl er een taxatierapport was dat de waarde eerder op € 30.000 schatte. Ook hier geen minimumprijs maar dat lokte blijkbaar toch niet de kapitaalkrachtigen aan want voor € 12600 € mag de nieuwe eigenaar best tevreden zijn. Of de oude eigenaar dat ook was is een andere zaak.

Misschien hielden de BMW liefhebbers hun centjes klaar voor de G/S die er nog stond. Vorig jaar ging er eentje weg voor € 46000  en die stond wel heel mooi maar had toch 1500 km gebold na z'n restauratie. Dit jaar echter een kompleet nieuw gerestaureerd exemplaar met amper 5 km op de teller. De restauratie was net als vorig jaar gebeurd door Theo Terwel uit Nederland. Die man maakt enkel gebruik van originele BMW onderdelen en de machine was dan ook een juweeltje. Ik vraag me af of die ooit zo mooi afgewerkt uit de fabriek was gebold.

De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen en ik gokte op een recordbedrag. Maar het gebeurde niet want bij € 36.800 stopte het. Nog altijd heel veel geld als je 't mij vraagt maar de koper van vorig jaar zal ook wel gevolgd hebben en nu misschien in z'n vuistje al wat zitten kniezen.

Geschreven op 18 oktober 2023
© Motoren & Toerisme