E-Metal: Volcon Grunt

De Grunt is de eerste motorfiets van Volcon, een Amerikaanse start-up die zich in ‘Electric Powersports’ specialiseert. Onder de noemer ‘powersports’ vallen niet alleen (elektrische) motorfietsen, maar ook quads, SSV’s (side-by-sides), waterscooters én snowmobiles. Voorlopig beperkt Volcon zich alleen tot e-motorfietsen en SSV’s.

Farmbike

Met de Grunt lanceert Volcon z’n eerste motorfiets. Aantrekkelijk vormgegeven kun je deze Grunt moeilijk noemen, al trekt z’n ruwe uiterlijk wel de aandacht. Met z’n dikke banden en z’n bagagerek achteraan laat de Grunt er geen twijfel over bestaan: dit is in de eerste plaats een utilitaire motorfiets. Of zoals de Amerikanen zeggen: een ‘farmbike’.

De oversized banden van de Grunt deden ons alvast denken aan een andere Amerikaanse constructeur: Rokon. Rokon bouwt al sinds 1958 ‘utilitaire’ motorfietsen, dus zo vernieuwend is de Grunt op zich niet.

Maar het moet gezegd dat Volcon met de Grunt een niche heeft ontdekt. Tot voor kort waren elektrische motorfietsen vooral op woon-werkverkeer of recreatief gebruik gericht. Toch stelt Volcon dat je de Grunt, naast het opknappen van klusjes op en rond de boerderij, ook recreatief kunt inzetten. Z’n grote wielen en dito banden laten hem toe kleine waterlopen te doorwaden en dat maakt de Grunt dus interessant voor jagers en vissers. Of ook nog voor mensen die aan natuurexploratie willen doen.

Gebruiksvriendelijk

Een belangrijk argument voor e-motorfietsen is hun gebruiksvriendelijkheid. Volcon claimt dat de aandrijflijn van de Grunt volledig waterdicht is. Daardoor kan je er niet alleen ondiep water mee doorwaden, maar kan je hem ook makkelijk met een hogedrukreiniger onder handen nemen. Volgens Volcon is de bandenspanning het enige dat je bij deze motorfiets regelmatig moet checken.

Technisch

Volcon blijft karig met de technische gegevens van de Grunt. De e-motorfiets heeft een 60 volt motor, maar over het type ervan en de batterijcapaciteit komen we niets te weten. Wel zou de Grunt een autonomie van zo’n 166 km hebben. Daarnaast zou de batterij ook in twee uur op te laden zijn via een gewone contactdoos. Het maximale koppel van de Grunt bedraagt 101 Nm, terwijl de topsnelheid 96 km/u zou zijn.

Opvallend is ook dat Volcon een laag gewicht claimt voor de Grunt. Ondanks de batterij en de fors uitgevallen wielen zou het gewicht onder de 90 kg blijven. Maar hoeveel het dan precies bedraagt komen we niet te weten.

Wat we wel weten is dat Volcon de Grunt aan een prijs van $ 5.995 lanceert. De eerste ‘batch’ Grunts werd overigens binnen de 24 uur na de lancering al online verkocht. Of Volcon plannen heeft om ook naar Europa te komen is niet bekend.

 

Tekst: BJ

Foto's: Volcon

Geschreven op 27 oktober 2020
© Motoren & Toerisme