MY20: Ducati

Het zat er al een tijdje aan te komen en werden al om de oren geslagen met teasers van piepende ogen maar nu is het doek van de nieuwe Streetfighter V4. In de schaduw van dit pk-beest is ook de Panigale V2 voorgesteld, een kleiner broertje voor de Panigale V4, een GT versie van de Multistrada 1260 en een zwart sinister getinte Scrambler 800.

Streetfighter V4

De meeste aandacht gaat uiteraard naar de Streetfighter V4. Vanochtend maakte we al kennis met de Kawasaki Z H2 en slechts een paar uur later worden we nog eens verwend met een ultra krachtige naked. 208 pk is het spectaculaire getal dat de Italianen uit het V4 blok halen en daarmee plaatsen ze zich op gelijke hoogte met die andere gekke Italiaan, de MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro die nu zijn eerste plaats moet delen als het aankomt op het uitpakken met pk’s. Knal je de Akrapovic er nog eens bij, dan eindig je met 220 pk en schraap je nog eens zes kilogram van de al slanke 178 kg. Duizelingwekkende cijfers, maar niet geheel verrassend want in wezen is het een uitgeklede Panigale V4. De brute kracht wordt in toom gehouden door de laatste generatie van elektronica en biplane winglets zorgen voor extra downforce van 28 kilogram bij 270 km/uur als je rustig aan het cruisen bent op de autostrade. Bij de introductie is er ook een S versie beschikbaar die is uitgerust met Marchesini velgen, elektronisch gestuurde Öhlins en een stuurdemper. Volgens het persbericht hebben de designers zich laten inspireren door de geniepige lach van The Joker bij het ontwikkelen van de snuit. Met voldoende verbeelding zie je inderdaad de grimas terug in de dikke v-vormige LED lijn en schreeuwt de motor dat ie snel is. Een aangepast stuur, schuimzadel en ergonomisch vriendelijker geplaatste voetsteunen trekken de rijder uit de sportieve houding van de Panigale en bieden iets meer comfort, toch ziet de houding er op de persplaten nog zeer sportief uit. Tot slot is het subframe verstevigd om een bijrijder mee te laten genieten van het spektakel. 

Panigale V4

Op basis van de input van rijders over heel de wereld werd de Panigale verder bijgeschaafd. Aerodynamische elementen van de V4 R zijn overgenomen zoals de winglets. De tractiecontrole en de quickshifter zouden nog beter werken om het maximale vermogen op het asfalt af te vuren bij het uitkomen van de apex. Ook de balans zou doormiddel van de vering aan te passen neutraler en stabieler moeten aanvoelen. Tot slot is de elektronica weer helemaal mee en zou de mapping voorspelbaarder en verfijnder reageren.

Panigale V2 

De opvolger van de 959 Panigale draagt naar analogie van zijn grote broer nu de naam Panigale V2. Deze naamswijziging vieren ze met een grondige uiterlijke make over die duidelijk geïnspireerd is op de Panigale V4. De gesofistikeerde zes-assige sensor heerst over de elektronica en zorgt ervoor dat de software weet waar hij is bij het gekkenwerk waartoe de motor in staat is. De tweecilinder met 955cc produceert nu ondanks de veelbesproken Euro 5 norm vijf pk meer en twee Nm extra. Dus 155pk bij 10.750 opm en 104 Nm bij 9.000 opm. De enkelzijdige achterbrug zorgt ervoor dat de zwarte velg alle aandacht krijgt die hij verdient en de uitlaat is sober maar netjes verwerkt in het geheel. Via een 4,3 inch TFT scherm kan je de elektronica bedienen, waaronder de drie rijmodi; Race, Sport & Street. 

Multistrada 1260 S Grand Tour

De schijnwerpers lichten ook een Multistrada S 1260 GT op die een indrukwekkend kleurschema heeft meegekregen. GT staat voor Grand Tour en dat kan maar één ding beteken, reizen in alle comfort. Daarom is deze uitvoering buiten alle extra uiterlijke franjes uitgerust met een centrale stand, reiskoffers, verwarmde handvaten, extra LED verlichting, bandendruk monitorsysteem en speciaal ontworpen zadel waarop het GT logo pronkt. 

Scrambler Icon Dark

Afronden deden ze op de persvoorstelling in Rimini met de Scrambler Icon Dark, en dit mag je vrij letterlijk nemen. Zwart uitgevoerde stijlelementen geven de gelegenheid om een extra uitvoering toe te voegen aan de Scrambler reeks. In Milaan zouden er nog eens twee prototypes worden voorgesteld om deze retro-familie uit te breiden, we houden jullie op de hoogte. 

2020 Ducati Scrambler Icon Dark

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Ducati

Geschreven op 23 oktober 2019
© Motoren & Toerisme