Ducati bouwt volop aan MotoE-machines

Dik een jaar nadat Ducati’s huis-testrijder Michele Pirro het prototype van de V21L voor het eerst over het circuit van Misano joeg, is de productie van de V21L-racers voor het MotoE-kampioenschap nu echt begonnen. Ducati levert vanaf dit seizoen immers de motorfietsen voor de MotoE. De klasse is krijgt vanaf dit jaar voor het eerst ook de status van een wereldkampioenschap. Dat de komst van Ducati als machineleverancier daar iets voor tussen zit, hoeft niet echt te verbazen.

De productie van 23 machines voor het eerste seizoen onder Ducati-vlag ging al in december van start en moet tegen midden februari afgerond zijn. Volgens Ducati zullen er 18 machines daadwerkelijk ingezet worden door de teams, de overige vijf worden aan Dorna geleverd. Ducati stelt dat het bouwproces van elk van de 23 V21L-prototypes op een gelijkaardige manier verloopt. De gevergde precisie en aandacht voor details, is vergelijkbaar met die van het vakmanschap dat nodig is om een MotoGP-machine te bouwen.

Ducati-baas Claudio Domenicali over het MotoE-project: “De start van de productie van de Ducati MotoE is een historisch moment voor ons bedrijf, dat met dit project de toekomstige technologieën die in de motorsector toegepast zullen worden grondig kan bestuderen. We investeren volop in dit nieuwe speelveld om zo de nodige know-how op te doen en dat met het oog op klaar te staan wanneer de stand van de batterij-technologie ons zal toelaten een opwindende elektrische straatmotor te ontwikkelen. Een motorfiets die zowel het gewicht, de prestaties en de autonomie heeft die Je van een Ducati mag verwachten. Daarom beginnen we aan dit nieuw avontuur om op die manier binnen het bedrijf de kennis te verwerven die nodig zal zijn om het karakter van een toekomstige elektrische Ducati voor de straat te ontwikkelen. Het MotoE-project is een belangrijk stap voor Ducati om de reductie van CO2-emissies te reduceren, naast het onderzoek naar synthetische brandstoffen (eFuel) die de totale productie ervan door verbrandingsmotoren naar nul kan herleiden.

Teams en rijders uit het WK MotoE zullen tijdens een test op het circuit van Jerez,  van 6 tot en met 8 maart, voor het eerst kennis maken met de Ducati V21L. Een maand later volgen er nog drie testdagen op het circuit van Montmelo nabij Barcelona. Het eerste echte wedstrijdweekend is dat van de Franse GP midden mei. Daarna volgen nog 7 raceweekends waarbij de MotoE twee races per zaterdag zal afwerken.

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 17 januari 2023
© Motoren & Toerisme