Droomberoep op twee wielen: signaalgevers op de motor

Ze zijn onmisbaar op tal van evenementen: motorrijders in fluohesjes die moeiteloos door het verkeer laveren, kruispunten veiligstellen en voor deelnemers uitrijden alsof het niets is. Maar wie zijn deze Motosignaalgevers precies? Motoren & Toerisme sprak met Rudy Braeckman, secretaris van VZW Belgisch Motor Signaalgevers team.

Motosignaalgevers of seingevers zijn een groep ervaren motorrijders die zich vrijwillig inzetten voor de veiligheid van allerlei evenementen op de openbare weg. Of het nu gaat om wielerwedstrijden, marathons, truckruns of oldtimerritten – hun taak is om deelnemers vlot, veilig en professioneel door het verkeer te loodsen. Ze begeleiden groepen op de openbare weg, rijden voor bij tijdritten en triathlons, en beveiligen gevaarlijke punten op het parcours. Hun werkterrein? Heel België, van de kust tot de Ardennen en zelfs daarbuiten.

Hoe startte je carrière als signaalgever?

“Ik wilde méér doen met mijn passie als motorrijder. Toen ik hoorde dat er vrijwilligers gezocht werden om sportevenementen te begeleiden, was ik meteen geïnteresseerd. Het is rijden met een doel: bijdragen aan veiligheid, logistiek en organisatie.”

Waarom is een mobiele signaalgever goud waard?

“Door onze snelheid en wendbaarheid kunnen we ons snel positioneren bij onverwachte situaties of gevaarlijke punten en ingrijpen waar nodig. We zijn het verlengstuk tussen veld en organisatie. Onze aanwezigheid geeft deelnemers en toeschouwers vertrouwen.”

Hoe ziet een werkdag eruit?

“Het begint meestal met communicatie vooraf: planning, parcours, timing. Op de dag zelf komen we vroeg aan voor een uitgebreide briefing. Vaak volgt een verkenning van het traject. Iedereen moet zijn taak en positie kennen. Alleen zo kunnen we efficiënt en veilig optreden tijdens het evenement.”

Wat zijn grootste communicatieve en logistieke uitdagingen?

"Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk. Slechte of laattijdige communicatie kan ons parten spelen. Soms veranderen routes of tijdstippen op het laatste moment. Ook files of onverwachte afsluitingen kunnen voor chaos zorgen. En dan zijn er nog de onvoorspelbare situaties: van stilgevallen deelnemers tot conflicten met weggebruikers. Flexibiliteit is essentieel.”

Werken jullie vooral voor sportevenementen of zijn er ook andere opdrachten?

"Hoewel sportevenementen het gros van de opdrachten vormen, staan de Motosignaalgevers open voor meer. We begeleiden ook manifestaties, uitvaarten, processies, en zelfs filmopnames. Alles waar een veilige verkeersstroom belangrijk is, kan in principe.”

Welke training of opleiding is vereist?

"Elke signaalgever moet over een geldig motorrijbewijs (A) beschikken en een technisch in orde zijnde, verzekerde motor bezitten. Bij het BMS-Team geven we regelmatig interne opleidingen. Een cursus EHBO is sterk aangeraden – elke begeleider draagt een EHBO-kit en we hebben altijd een AED bij ons.”

Hoe verloopt de samenwerking met de politie?

"De relatie met de politiediensten verloopt vlot. “We zijn een aanvulling, geen vervanging. Samen zorgen we voor een gecoördineerde, veilige omkadering van het evenement.”

Wat maakt een goede signaalgever?

“Verkeersinzicht, uitstekende motorbeheersing en verantwoordelijkheidsgevoel. Je moet snel kunnen schakelen, professioneel kunnen communiceren en goed samenwerken met collega’s en hulpdiensten.”

Hoe combineren jullie passie en plicht?

“Motorrijden is vrijheid. Maar als signaalgever geef je die vrijheid een missie: veiligheid bieden. Het is mooi om te zien hoe iets wat je graag doet, ook van grote waarde kan zijn voor anderen.”

Zijn er momenten geweest waarop je echt trots was op uw bijdrage als signaalgever?

"Eén moment dat me echt bijblijft, was tijdens een groot evenement waar de omstandigheden uitdagend waren door het weer en de drukte. Ondanks de hectiek bleef ik alert en wist ik op tijd te signaleren dat er iets mis dreigde te gaan bij een oversteekplaats. Door snel te handelen en goed samen te werken met mijn collega’s konden we een potentieel gevaarlijke situatie voorkomen. Het gaf me een sterk gevoel van verantwoordelijkheid en voldoening om te weten dat mijn inzet direct bijdroeg aan de veiligheid van deelnemers en omstanders."

Krijgen jullie genoeg erkenning?

“Organisatoren, politie en collega’s waarderen ons werk. Maar bij het brede publiek is er soms onbegrip door wachttijden of wegversperringen. Mensen weten niet altijd wat er achter de schermen gebeurt. Toch groeit het respect als ze beseffen dat wij er staan voor hún veiligheid.”

Hoe groot is de vraag naar nieuwe Leden?

“Onze organisatie telt zo’n 60 actieve leden. De vraag naar onze diensten groeit, vooral door de toegenomen aandacht voor veiligheid. Maar nieuwe leden werven blijft een uitdaging. Het is méér dan gewoon motorrijden: je draagt verantwoordelijkheid en moet bereid zijn te investeren in opleiding en samenwerking.”

Welke evoluties ziet u in het vak?

“Evenementen worden groter, complexer en de eisen rond veiligheid strenger. Organisaties beseffen steeds meer dat investeren in verkeersveiligheid geen luxe is, maar noodzaak.”

Hoe belangrijk is de samenwerking en team spirit?

“Er heerst een warme groepssfeer. Je weet wat je aan elkaar hebt. Samenwerken is cruciaal. En ja, sommige opdrachten zijn routine, maar andere blijven je bij – door de sfeer, de omstandigheden, of gewoon omdat alles perfect liep.”

Waarom signaalgever worden?

“We zoeken mensen met verkeersinzicht, rijvaardigheid en zin voor verantwoordelijkheid. Maar je krijgt er veel voor terug: je wordt deel van een hechte groep, levert zichtbaar werk, en combineert je passie voor motorrijden met een nobele taak. Veiligheid, kameraadschap en beleving – dat is wat het betekent om Motosignaalgever te zijn.”

Tekst: Jef Cambré

Geschreven op 11 juni 2025
© Motoren & Toerisme