De nieuwe Africa Twin

Honda’s Africa Twin is helemaal strak getrokken voor het volgende modeljaar. Het topsegment van deze alleskunners wordt gekenmerkt door een meedogenloze concurrentiestrijd, dus constructeurs kunnen niet bij de pakken te blijven zitten en ze moeten volop de innovatiekaart trekken. Honda heeft dat begrepen.

De avontuurlijke merknaam is ondertussen al meer dan drie decennia bekend en nu wordt er opnieuw een hoofdstuk geschreven. Het meest in het oog springende feit is de toename van de cilinderinhoud tot 1.084cc (vroeger 998 cc), hiervoor is de boring gelijk gebleven (92mm) maar is de slag vergroot van 75,1mm naar 81,5mm. Dankzij deze aanpassing stijgt het vermogen naar 102 pk (+7) bij 7.500 opm en met een maximum koppel van 105 Nm bij 6.250 opm (+6 Nm). Verder is het blok 2,5 kg afgevallen ten opzichte van het uitgaande model en voldoet het aan de Euro 5 normen.

Apple Car Play

De nieuweling is instant herkenbaar, maar de detaillisten zullen merken dat de styling een grondige make-over heeft gekregen. De achterkant is slanker en het zadel is veertig mm smaller zodat de rijder makkelijker aan de grond kan. Het zadel zou ook rechter zijn om vlotter heen en weer te schuiven bij het actieve werk. De nieuwe LED koplampen staan hoger en zouden een indringender straal verspreiden die zich aanpast aan de lichtintensiteit van de omgeving. Geheel volgens de tijdsgeest is het stuur uitgerust met een 6,5 inch TFT touchscreen en laat het de rijder toe om hier de rijmodi te selecteren. Ten slotte zit er Apple Car Play in het systeem dus alle connecties met slimme toestellen behoren tot de mogelijkheden. De voor en achter knipperlichten hebben tegenwoordig een noodstopfunctie bij abrupt remmen boven de 50km/u. Tot slot verdwijnt cruise control van de optielijst en zit deze handige feature standaard op de 2020 modellen.

Meetkunde voor gevorderden

In 2018 ontving het blok al de Throttle By Wire en nu zou het systeem nog geavanceerder ingrijpen onder alle omstandigheden. Vier standen van rijmodi met de toevoeging van Offroad en drie standen die beslissen in welke mate je voorwiel het luchtruim kiest. Tot slot zijn er twee individuele modi die het mogelijk maken om de beste afstelling te selecteren die past bij je rijstijl. Van versnelling veranderden met de DCT zou nog fijner moeten aanvoelen en een hellingshoeksensor past het schakelpatroon aan afhankelijk van de hoek in automatische versnelling. Aan de basis  van deze verfijnde prestaties ligt het zes-axiale Internal Messure Unit (IMU) van Bosch. Het meet in real time de versnelling, de motorrem, hellingshoek en de snelheid waartegen deze hightech computer over de weg raast. Die slimme IMU zorgt ervoor dat de nieuweling nu ook cornering ABS heeft.

Bottransplantatie

Het stalen skelet is compleet vernieuwd en weegt 1,8kg minder dan voordien, vooral de stijfheid rond het balhoofd zou veel aandacht hebben gekregen voor een betere grip vooraan. Een opgeschroefd aluminium subframe vervangt de integrale stalen structuur. De swingarm is compleet nieuw en 500 gram lichter, terwijl de stijvere eigenschappen een klare feedback doorsturen naar de rijder. In totaal daalt het gewicht van de motor met 5 kg tot 226 kg. De UPSD Showa biedt een veerweg van 230 mm en is volledig instelbaar. De achterveer heeft een veerweg van 220 mm en is instelbaar qua voorspanning en uitgaande demping.

Adventure Sports

Naast de standaardversie wordt meteen ook de Adventure Sports geïntroduceerd. Comfort staat hier nog een trapje hoger dankzij een grotere 24,8 liter benzinetank die een autonomie van vijfhonderd km mogelijk maakt, betere windbescherming, een in de hoogte instelbaar windscherm, grote protectoren voor het carter, aluminium draagrek en tubeless wielen en banden. 12 V lader en verwarmde handvatten behoren ook tot de standaard uitrusting.  De Honda Africa Twin Adventure Sports  wordt in de Benelux standaard met een Showa EERA-ophanging geleverd. Vier standaard modi: Soft, Mid, Hard en Offroad zorgen ervoor dat alle rijomstandigheden mogelijk zijn, en er is een ook nog persoonlijke modus voor verdere finetuning.

Deze opsomming omvat de grote lijnen van verbeteringen maar het tien pagina tellende persbericht belooft nog veel meer. De verwachting worden dus hoog gelegd en met een vanafprijs van 14.199 euro (15,299 euro voor DCT) is de Africa Twin concurrentieel geprijsd, de Adventure Sports is een pak prijziger en tikt af op 17.499 euro (18.599 euro voor DCT). Midden november zou deze al bij de dealers te vinden zijn voor een testrit. We hopen jullie in het november nummer te onthullen of deze hoge verwachtingen worden ingelost.

Honda CRF1100L Africa Twin
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 226kg
Vanaf: € 14.199,00
Honda CRF1100L Africa Twin DCT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 236kg
Vanaf: € 15.299,00
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 240 (met EERA)kg
Vanaf: € 17.499,00
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.084 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 250 (met EERA)kg
Vanaf: € 18.599,00
Geschreven op 24 september 2019
© Motoren & Toerisme