De Karavaan trekt zich zondag terug op gang

Deze zondag wordt het startschot gegeven van de 41steDakar die al georganiseerd wordt sinds 1979. Weliswaar ontstaan in een andere regio maar omwille van veiligheidsredenen verhuisd naar het Zuid-Amerikaanse continent. Ondertussen is de Dakar al tien jaar aanwezig in Latijns-Amerika en hebben andere organisaties zoals de Morocco Desert Challenge en de Africa Eco Race de plaats van de Dakar Rally ingenomen op dit continent.

Er zijn vijf klassementen van voertuigen die onderling strijden voor deze begerenswaardige trofee; auto’s, motoren, quads, trucks en nieuw dit jaar buggy’s onder de naam SxS. Normaal wordt de rally verreden over enkele landen, dit jaar is het enkel te doen in Peru, de twee buurlanden Bolivia en Chili hebben vriendelijk bedankt. Je zou denken dat door de beperking van één land de rijders dit jaar geen absurde afstanden moeten afleggen, toch wel. 8.000 km verdeeld over tien etappes die op hun beurt zijn opgedeeld in “normal & special stages”. Met andere woorden een gemiddelde van 800 km per dag met slechts één dag om te bekomen, complete waanzin.  

Nieuw dit jaar is de mogelijkheid voor de deelnemers die niet op tijd binnenkomen tijdens een etappe om hun rally alsnog verder te zetten. Vroeger konden ze de eerste vlieger naar huis nemen maar nu krijgen ze kans om het maximale te halen uit deze ervaring. Uiteraard betekent dit dat deze deelnemers geen kans meer maken op de eindprijs en mogen ze niet starten bij de eerste 25 deelnemers zodat  Toby Price niet voor de voeten wordt gereden. 

We zijn benieuwd of KTM hun dominantie weeral kan waarmaken, in 2000 won BMW en sindsdien hebben enkel de Oostenrijkers het Goud naar huis genomen, pakken ze de 18detitel op rij?

Deze Youtube-serie "Races to Places" geeft duidelijk weer hoe extreem het is om deel te nemen aan de Dakar, zeker een aanrader om te bekijken. 

Geschreven op 4 januari 2019
© Motoren & Toerisme