De Honda NXR1800 Valkyrie Rune van Paul

De Honda NRX1800 Valkyrie Rune behoort tot een select kransje iconische motorfietsen. Het is in het historische gamma van Honda een absoluut buitenbeentje dat alle clichés over het merk helemaal op z’n kop zette. De Rune bleek zowel financieel als designmatig zo ‘over the top’ dat hij nu bekendstaat als de duurste productiemotor ooit gebouwd.

Paul De Scheemaecker is een echte motorverzamelaar, en hij was van bij de lancering in 2003 danig gecharmeerd door de Rune. Een artikel van onze medewerker Alan Cathcart in dat jaar plantte het zaadje. Dat kreeg nog wat extra meststoffen toen we met de redactie twee jaar later zelf op pad konden met de Rune aan de Belgisch kust. Dat deden we toen niet met een persmotor, maar met het persoonlijke exemplaar van de toenmalige baas van Honda België, Paul Tomanek. Je had echt wel connecties nodig om een Rune in je garage te krijgen. De officiële productiecijfers zijn nooit vrijgegeven, maar het plan was om er eentje te bouwen voor elke dealer in Amerika, en dat waren er toen drieduizend.

De kans dat het echte cijfer een pak lager ligt is groot, en hoeveel er nu nog rondrijden valt niet te achterhalen. Verschillende bronnen maken gewag van een productiekost van 100.000 dollar per machine. Tel daar nog eens de marketing en andere kosten bij, en dan is 150.000 dollar per stuk geen gekke schatting. Dat maakt deze Rune officieus tot de duurste productiemotor ooit gemaakt. We hebben dan ook niet lang getwijfeld toen Paul ons een berichtje stuurde met de vraag of we twintig jaar na datum nog eens in het zadel wilden kruipen.

Het volledige verslag vind je in M&T september 2023 die vanaf 21/09 in de winkel ligt. 

 

M&T september 2023

Geschreven op 19 september 2023
© Motoren & Toerisme