The Couch Racer: Zit MotoGP in de rats?

De Britse MotoGP van afgelopen zondag was een wedstrijd waarin de 9 snelste finishers binnen de vier seconden van elkaar zaten. Daarmee gaat deze Britse GP de MotoGP-statistieken in als de tweede, meest aan elkaar gewaagde GP,  aller tijden. Alleen in de Qatarese GP van vorig jaar was de top-10 nog meer aan elkaar gewaagd.

En toch…, bleef bij mij het gevoel achter dat deze Britse GP niet bij de beste MotoGP-wedstrijden die ik ooit zag stond. Misschien lag het aan het circuit, dat met z’n wijde bochten niet echt voor motorracen werd gebouwd, of aan de verre camerastandpunten? Silverstone is nu eenmaal een voormalige RAF-basis en de propeller-aangedreven WO II-bommenwerpers, die van hieruit opstegen hadden nu eenmaal veel ‘runway’ nodig. Maar om de één of andere reden had ik zondag (en nu nog steeds) het gevoel dat ik ooit al betere MotoGP-races zag op het circuit in Northamptonshire.

Als het aan mij lag, maar dat is dus niet het geval, zou de Britse GP overigens op Donington Park plaats vinden. Maar goed, motorracen in ’t algemeen,  en  zeker MotoGP in ’t bijzonder, is nu eenmaal ‘commerce’.  Ik was overigens niet de enige die na de race op Silverstone een beetje ontgoocheld was, want in de voorbije dagen sprak ik nog twee andere mensen die al jaren de MotoGP volgen en ook zij bleven zondag op hun honger zitten.

Wat veel dramatischer was, was het toeschouwersaantal dat vlak voor de start van de MotoGP werd meegedeeld door Dorna. Er zouden zondag 41.000  toeschouwers door de ingangspoorten van Silverstone gepasseerd zijn. Op zich lijkt dat veel, maar vijf weken eerder waren er 100.000 toeschouwers meer aan de kassa’s gepasseerd voor de Britse F1 GP.

Voor de Britse MotoGP van 2019  (de laatste pré-Covid GP) kwamen er op zondag  50.245 toeschouwers op dagen. En dat waren er al minder dan een jaar eerder. Misschien dat er wel enige logica in dat getal zat, want in 2018 kregen de toeschouwers van de Britse GP op zondag géén ene race te zien. De regen (ken je dat weerfenomeen nog?) toen de hele dag met bakken uit de lucht.

De exuberante prijzen die in Silverstone gehanteerd werden zullen ook wel niet geholpen hebben. Zeker niet wanneer de Britse media het dezer dagen vooral over ‘the cost of living’ hebben. Naast de dure inkomtickets was ondermeer parkeren (à rato van £ 30) ook ‘pokkeduur’.

Maar toch, 41.000 toeschouwers voor de unieke GP van een land, dat toch een zeer rijke traditie in nagenoeg alle motorsport-disciplines heeft, is een tegenvaller. Lag het aan de afwezigheid van ene Marc Marquez? Misschien wel, want hij is nu toch de ‘household name’ van de MotoGP. En de afwezigheid van Valentino Rossi? Zeker wel. Rossi was (en blijft) over heel de wereld zeer geliefd, maar buiten z’n vaderland was Groot-Brittannië wellicht één van de landen waar hij het meeste aanhang had. Buiten deze twee namen zijn maar weinig huidige MotoGP-piloten bekend bij het grote publiek. Wereldkampioen Quartararo heeft uiteraard renommée in Frankrijk, maar daarbuiten valt dat wel heel erg mee.

Een andere vaststelling is dat de races in de eredivisie van de motorsport dit jaar, en ook al vorig seizoen, toch een pak minder spannend zijn. De reden daarvoor ligt wellicht in de steeds meer gesofisticeerd wordende aero-componenten waarmee MotoGP-machines, en ook Superbikes én hun straat-afgeleiden, uitgerust worden. Hoe je het ook draait of keert, iemand inhalen is de laatste jaren een pak moeilijker geworden. Nochtans had MotoGP daarvoor lering kunnen trekken uit de F1…

 

Wordt vervolgd.

 

Foto's: Suzuki Racing

Geschreven op 12 augustus 2022
© Motoren & Toerisme