The Couch Racer: The greatest show on dirt…

Het Monster Energy AMA Supercross-seizoen dendert als een op hol geslagen freight train door.  Tweeënhalve week nadat het seizoen in Houston begon, hebben de toppers uit de 450 Class en de jonge Wolven uit de 250 East al 5 wedstrijddagen achter de rug. Dit weekend volgt nog een derde en laatste ronde in het Lucas Oil Stadium en dan wordt er koers naar Florida gezet.

De AMA en kampioenschapspromotor Feld Entertainment deden er de afgelopen maanden alles aan om met een volledige kalender te komen. Het kampioenschap doet tussen 16 januari en 1 mei, in 17 ronden, zeven verschillende locaties in vijf verschillende staten aan. Het tempo waarin de wedstrijden van de koningsklasse elkaar opvolgen ligt daarmee hoger dan ooit tevoren. Maar omdat de rijders op de meeste locaties drie wedstrijden (ipv 1) rijden, vallen de verplaatsingen mee. En laat dat nu net datgene zijn waar rijders en hun teams vaak een gloeiende hekel aan hebben.

De locaties voor de wedstrijden zijn niet zomaar lukraak gekozen. Aangezien nog eens achter gesloten deuren rijden geen optie was voor promotor Feld Entertainment opteerde men ervoor om naar staten te gaan waar toeschouwers toegelaten zijn bij sportevenementen. Dus Florida, Georgia, Indiana, Texas en Utah wel, maar California niet. Daarnaast moest de show ook gewoon doorgaan, wou men de teams in leven houden.

Die gedachte domineerde ook vorig jaar al toen de hele AMA Supercross-paddock één grote bubbel werd en wekenlang in het Rice Boyd-stadion in Salt Lake City kampeerde. De ‘Mormoonse’ staat Utah, bleek één van de weinigen waar promotor Feld Entertainment toen terecht kon. Toen gebeurde dat zonder publiek, iets dat dit jaar zeker geen optie is. Ook al wordt er slechts een fractie van de maximum bezetting toegelaten in de stadions, dan is elke dollar, en zelfs cent, onmisbaar. Feld Entertainments andere activiteiten, voornamelijk spektakels genre Disney On Ice, Jurassic World Live en Marvel Universe Live, liggen sinds maart van vorig jaar allemaal stil en dus kan én moet het bedrijf zich op de Supercross concentreren.

Het Supercross-kampioenschap heeft in de Verenigde Staten de voorbije vier decennia alle andere motorsportdisciplines overvleugeld. Het leidt ook geen twijfel dat sommige van die andere disciplines daar onder geleden hebben. Elk dollarcent die de constructeurs/importeurs of aftermarket-bedrijven in de Supercross stopten, konden ze niet meer in een andere sportdiscipline investeren. Tel je alle budgetten – dus van de 450- en 250-teams aan beide kusten – dan kom je wellicht aan een bedrag dat groter is dan wanneer je dezelfde oefening zou doen met de teams uit de MXGP-paddock. Hier en daar wordt zelfs gefluisterd dat er meer geld omgaat in de AMA Supercross-paddock dan in het WK Superbike. Een stelling die nooit hard werd gemaakt, maar toch bevestigd wordt door het aantal ‘eyeballs’ en dan zowel live in het stadion als via TV/Livestreams die beide kampioenschappen weten te bereiken.

Globaal kan je dus gerust stellen dat het Monster Energy AMA Supercross-circus het grootste offroad-kampioenschap ter wereld is, en dat het in de ‘officieuze’ ranking der motorsportkampioenschappen alleen de MotoGP-cyclus moet laten voorgaan. Vandaar dus ‘The greatest show on dirt’.

 

Foto: KTM Images/Align Media

Geschreven op 11 februari 2021
© Motoren & Toerisme