The Couch Racer: De wonderbaarlijke terugkeer van ‘El Diablo’

Zijn naam misstaat niet op de grotendeels door Italiaanse en Spaanse rijders gedomineerde MotoGP-grid, toch is Fabio Quartararo Frans. Maar in het geval van Quartararo  mogen we wel stellen dat z’n roots in Italië liggen. Niet alleen vanwege z’n voor- en achternaam maar ook vanwege het feit dat hij in Nice werd geboren en opgroeide. Die Zuid-Franse badstad heette vroeger gewoon ‘Nizza’ en lag op Italiaans grondgebied.

Quartararo, die deze week 22 werd, zou z’n motorsportcarrière echter in Spanje beginnen, en dat al op achtjarige leeftijd. Tussen 2007 en 2014 stond de Niçois elk jaar op het eindpodium van het kampioenschap waarin hij reed. Achtereenvolgens bekwaamde hij zich in 50 cc, 70 cc en 80 cc minibikes, om vervolgens de overstap te maken naar de 125 cc en daarna het hoogstaande Moto3-klasse van het Campeonato Espana de Velocidad (CEV). Die klasse wordt algemeen als dé wachtkamer voor de Moto3 GP’s beschouwd. Een beetje zoals het Britse Formule 3-kampioenschap tot in de jaren ’90, als ultieme feeder-serie voor de Formule 1 gold.

In 2014, z’n ultieme seizoen in het Moto3 CEV, zat Quartararo al in het zadel van een Honda NSF250R van het Junior-team van Estrella Galicia 0,0. De hoofdmacht van dat team pakte datzelfde jaar de titel in het WK Moto3 met een zekere Alex Marquez. Teambaas Emilio Alzamora zag in de jonge Fransman al het volgende goudhaantje. In zoverre zelfs dat hij na het nodige lobbywerk WK-promotor Dorna zover kreeg om de minimumleeftijd voor de Moto3 GP’s van 16 naar 15 jaar terug te brengen. Dat was een beetje contradictorisch want die minimumleeftijd was destijds nog niet lang van 15 naar 16 jaar verhoogd. Maar Alzamora kreeg z’n zin en zo hoefde Quartararo, die op 20 april verjaart, niet de eerste 3 GP’s van het seizoen 2015 te missen wegens ‘minderjarigheid’.

Aanvankelijk kon Quartararo nog behoorlijk voldoen aan de hoge verwachtingen die z’n team, de Franse pers (die hem reeds als wereldkampioen afschilderde) en het publiek van hem hadden. Tijdens de tweede GP van het seizoen, die van ‘The Americas’ op het aartsmoeilijke circuit van Austin pakte hij z’n eerste podiumplaats (2e), begin mei volgde dan z’n eerste pole-positie (GP van Spanje, Jerez) en eind juni stond hij nog eens op het tweede hoogste podiumtrapje na de Moto3-race van de Dutch TT. Toch was Quartararo toen ook al uit z’n thuis-GP op Le Mans verdwenen na een crash en diende hij ook in Mugello op te geven. De zomermaanden brachten meer leed met crashes op de Sachsenring (GP Duitsland) en Brno (GP Tsjechië). Begin september brak hij tijdens de trainingen op Misano (GP van San Marino) z’n enkel waardoor z’n naseizoen in rook opging. Quartararo sloot z’n debuut-seizoen in de GP’s als 10e af. Uiteindelijk zou hij het Estrella Galicia 0,0-team verlaten en naar Leopard Racing verkassen. Dat tweede seizoen wordt er een om snel te vergeten. De Fransman went nooit aan de KTM en komt niet eens in de buurt van een podiumplaats.

De weg naar het MotoGP-podium was lang én hard. Hier zit Quartararo in 2016 op de Leopard Racing KTM.

Als Quartararo in 2017 de switch naar de Moto2 maakt is hij aanvankelijk ook veldvulling. Tijdens z’n eerste seizoen in het nochtans gerenommeerde team van Sito Pons is een 6e plaats in de GP van San Marino z’n beste jaarprestatie. Met een 13e plaats in de WK-eindstand evenaart hij die van een jaar eerder in het WK Moto3. Weer moet Quartararo verkassen. Bij het Italiaanse Speed-Up Racing boekt hij z’n eerste GP-zege (tijdens de GP van Catalonië) en wordt hij 2e in de Dutch TT. Veel andere uitschieters zijn er niet in 2018, al wordt hij wel een vaste waarde in de top-10 van de Moto2. Die vaststelling wordt aan het eind van het seizoen ook gereflecteerd in de eindstand: 10e. En toch blijkt dat voldoende om een zitje in het nieuwbakken Petronas SRT Yamaha-team in de MotoGP te krijgen.

In 2019 komt Quartararo’s ware potentieel dan eindelijk aan de oppervlakte. De prille twintiger scoort tijdens z’n eerste seizoen in de MotoGP 8 podiums,  waarvan maar liefst 6 tweede plaatsen zijn. Met een schitterende vijfde plaats in de WK-eindstand wordt Quartararo ook beste rookie. Een jaar later, in het coronaseizoen 2020, boekt hij z’n eerste twee GP-zeges in Jerez (GP’s van Spanje en Andalusië) en doet dat nog eens dunnetjes over in de GP van Catalonië. Toch blijkt hij in de meeste andere GP’s een stuk minder competitief waardoor hij pas 8e in de eindstand wordt. Maar zoals de kaarten nu liggen (2 GP-zeges en WK-leider) lijkt de Fransman dit jaar wél met druk om te kunnen…

 

Foto's: Yamaha Racing, KTM Images/Focus Pollution

Geschreven op 22 april 2021
© Motoren & Toerisme