Coronacrisis: Wat met circuitdagen na 3 mei?

Als op 4 mei de maatregelen tegen het coronavirus versoepeld worden kunnen we hopelijk met z’n allen weer ‘recreatief motorrijden’ en dat niet alleen op straat, maar ook op circuit. Maar  voor organisatoren van circuitdagen, zoals, The Driving Force het bedrijf achter Motorsportschool Zolder en de Petrolhead Days, blijft het dezer dagen koffiedik kijken. We spraken erover met Hans Van de Ven, die samen met Werner Daemen aan het hoofd staat van The Driving Force.

We zouden onze circuitdagen en racewedstrijden (Van Zon Sprint Series, Short Endurance en Endurance4fun) perfect achter gesloten deuren kunnen organiseren.” Schetst Van de Ven de mogelijkheden om iets te organiseren.  “Elke rijder zou dan één begeleider of monteur kunnen meebrengen. De paddock in Zolder  is groot genoeg om ‘social distancing’ te respecteren. Bovendien zouden activiteiten als circuitrijden en clubwedstrijden toch voor een beetje leven in de brouwerij kunnen zorgen, in een zomer zonder festivals, grote sportwedstrijden en wellicht ook buitenlandse vakanties.

 

Er is echter ook een maar. “Gemiddeld hebben we op 200 rijders, vijf die crashen en voor verder onderzoek en verzorging naar het ziekenhuis moeten” analyseert Van de Ven de risico’s die aan een circuitdag verbonden zijn. “Het is nog maar de vraag of spoedartsen en – verpleegkundingen daarop zitten te wachten in deze omstandigheden. Anderzijds hoor ik dat de gewone spoeddiensten niet bepaald overspoel worden dezer dagen.”

Van de Ven vreest ook voor de gevolgen op lange termijn. “We hebben de afgelopen jaren flink gediversifieerd en geïnvesteerd. Maar die investeringen dreigen nu verloren te gaan. Alle onze activiteiten rond auto’s, motorfietsen en fietsen zijn gelieerd aan evenementen. In de Porsche Cup, die ik voor de Benelux organiseer, hebben we de helft van de wedstrijden al moeten schrappen. Maar we zijn lang niet de enige want ook een bedrijf als DG Sport (van Christian Jupsin, dat evenementen op Spa organiseert, nvdr) wordt met deze problematiek geconfronteerd."

Ook voor Driving Force’s eigen raceprogramma’s met BMW Motorrad, creeërt de coronacrisis onzekerheid. “Wat met het verdere verloop van het IDM Superbike (het Duitse kampioenschap motorracen, nvdr) waarin we BMW Motorrad officieel vertegenwoordigen? Ook dat is heel onzeker”, aldus Van de Ven. “In het FIM EWC (WK Endurance) waarin we het BMW Motorrad World Endurance Team runnen hopen we alsnog de Suzuka 8 Hours, de 24 Heures du Mans Moto en de Bol d’Or te kunnen afwerken. Op die manier zouden we nog de steun van BMW Motorrad kunnen behouden” eindigt Van de Ven met een sprankeltje optimisme.

 

Tekst: BJ

Foto's: Motorsportschool Zolder/actiefoto.eu

Geschreven op 16 april 2020
© Motoren & Toerisme