BMW R 1250 RT langeduurtest 2021

Geen geschiktere motor dan de BMW R 1250 RT om samen met de redactie het dertig jarig bestaan van Motoren & Toerisme te vieren. De RT staat algemeen bekend om zijn uitstekende reiscapaciteiten en is daardoor op het lijf van jouw favoriete blad geschreven.

 

Tot eind juli zal de RT ten dienste staan van onze reislustige redactie. Volgende week staat er een fikse rondrit op de planning waarbij we alle Belgische provincies doorkruisen voor onze roadbookrally en als het kan willen we zelfs naar de Noordkaap om de nodige kilometers op de teller te zetten. Daar zal het heus niet bij blijven; dagelijks gebruik, kortere en langere trips zullen allemaal worden gereden met de RT.

Groentje

De sleuteloverdracht gebeurde bij BMW Motors Louyet in Brussel. Net gerodeerd en met de nodige opties aan boord, is het een leuk weerzien met de toerbuffel. Iets minder dan drie jaar geleden was het net na de overgang van het 1.200 cc naar het 1.250 cc motorblok met shift-cam technologie, dat ik als groentje op de redactie met de intimiderende machine kennismaakte. Een snelle retour naar de Eiffel overtuigde me toen van dit icoon en is bij volgende motortesten als maatstaf blijven hangen in mijn achterhoofd. Kwestie van de lat meteen hoog te leggen voor de komende concurrenten. Op die drie jaar tijd is er veel gebeurd en tientallen motoren zijn de revue gepasseerd. Weinigen streven hetzelfde doel na als de RT, en je zou hem als de laatste der Mohikanen van de groottoeristen kunnen beschouwen. Maar sommige concurrenten kijken wel in dezelfde richting, zij het met andere accenten. Maar daarover later meer.

Leve technologie

De wijzigingen tegenover het voorgaande model zijn beperkt, maar het TFT-scherm springt er opvallend uit en had eigenlijk al op het vorige model mogen staan. Het is op dit moment met voorsprong het meest indrukwekkende scherm op een motorfiets en past volledig bij de ambities die de RT nastreeft. Het is gigantisch, overzichtelijk en vooral eenvoudig te bedienen. Via de applicatie van BMW Motorrad kan je de smartphone connecteren met de RT. De eerste verbinding tot stand brengen vraagt om engelengeduld, maar daarna werkt het vlotjes. Cruise Control is voortaan standaard en Adaptive Cruise Control is optioneel. In tegenstelling tot KTM of Ducati die deze nieuwe technologie prominent tonen in de snuit, kiest BMW ervoor om dit subtiel te verwerken. Een goede keuzes, want het is tenslotte een weinig elegant onderdeel op de motor. Over de werking valt veel te zeggen, maar dat willen we nog wat grondiger onderzoeken.

Hyper stabiel

Dat de RT excelleert in comfort is een open deur intrappen. Het verstelbare scherm is een genot en redelijk uniek in grootte, het zadel is ruim en comfortabel, maar de stabiliteit van het rijwielgedeelte op rechte stukken is misschien nog wel het indrukwekkendste. Het vraagt helaas enige discipline, omdat de oplopende snelheid weinig of geen invloed heeft op het weggedrag van de motor. Snelheden die ver boven de limiet liggen, zijn ridicuul makkelijk te behalen, en de uitdaging zit hem vooral om aan de verleiding te weerstaan. De voorbije week werd gedomineerd door mild stormweer, maar zelfs dan blaast de RT dwars door de rukwinden heen. Dit zou te danken zijn aan het verfijnde silhouet van de motor die de windstromen optimaal over de motor begeleidt. 

Verre dromen

De reden voor deze langeduurtest is net als andere jaren een diepgaande test die we graag bij elke motor zouden doen, maar dat praktisch gewoon niet haalbaar is. Telkens testen we een motor voor één of twee weken maar minstens even belangrijk is de conclusie na meerdere weken of maanden. Niet enkel op vlak van onderhoud maar vooral in het dagelijks gebruik en de ervaringen op langere trajecten. Het verschil met onze andere langeduurtest, de KTM 390 Adventure, kan bijna niet groter zijn. Dat is een compacte maar moedige motor die ons meermaals positief heeft verrast en blijft verrassen. Maar met de RT als werkpaard in het achterhoofd, komen er plots verdere oorden in het vizier. Een dagje autostrade is geen taboe meer en zo behoren bestemmingen in een straal van duizend kilometer tot de mogelijkheden, terwijl dit met de KTM een heroïsche beproeving zou zijn. Als dat virus ons niet zou kluisteren, waren we pardoes misschien al vertrokken voor een verre vijfdaagse. Ondanks de voorlopig beperkende factoren, kijken we met heel de redactie al verlangend uit naar de lente en zomer wetende dat deze BMW R 1250 RT altijd klaarstaat voor een stevige rit.

Charly de Kinderen

BMW R 1250 RT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.254 cc
Rijklaar gewicht: 279kg
Vanaf: € 19.720,00
Geschreven op 18 maart 2021
© Motoren & Toerisme