Benelux Trophy Wegrace Assen

Het voorbije weekend vond op het TT-circuit van Assen de vierde manche plaats van de Benelux Trophy en het BK voor Supersport en Superbike, tijdens het mega auto- motor- en kartevenement Jack’s Racing Day, vroeger bekend als Gamma Racing Day. Laat ons zeggen, cement, hout en stopcontacten zijn ingewisseld voor roulettes, speelkaarten en nieuwe versies van de ‘one-armed bandits’. Er heersen nog steeds de naweeën van de coronapandemie en de veiligheidsvoorschriften aan de ingang waren dan ook navenant: niemand kreeg toegang zonder dat de corona app uitgebreid werd bekeken, maar eens binnen, mocht de menigte zich vergapen aan de langbenige hostessen, supersnelle karts, voertuigen uit de Dakar-rally, de Norma van Tom B en natuurlijk ook aan de tweewielers. Het werden Benelux Trophy races met veel animo, crashes en duels.

Tekst en foto’s: Jan Vermeer

De organisatie LDP, -een eventbedrijf van Lee van Dam, een halve eeuw geleden zelf nog motorcrosser en via manager van Nederlandse wegrace-coryfeeën over organisator tot bedrijfsleider-, mocht per dag 35.000 toeschouwers toegang verlenen. Helaas heeft het gure weer, zeker op zondagmorgen, een massale opkomst verhinderd. Toch zat de Hoofd- tot de Haarbocht tribune behoorlijk vol. Ik schat op zondag om en bij de 20.000 toeschouwers. Zonder twijfel het hoogste aantal bezoekers voor een Benelux Trophy race. Een dertigtal rijders meldde zich aan voor de twee races, waaronder slechts zeven Belgen en dat hadden er gerust meer mogen zijn. Al zijn er verzachtende omstandigheden, met rijders die voorafgaand ten val kwamen zoals Aelterman, machines die niet tijdig rijklaar geraakte, een ontbrekend Covid-certificaat of rijders die in Chimay verwondingen opliepen zoals Jorn Hamberg, titelkandidaat bij de SSP600.

Bandenkeuze als cruciale factor

Assen zou Assen niet zijn mochten de weersomstandigheden geen grote rol spelen in de wedstrijden. Achter een wolkbreuk in de ochtend mocht de brandweer uitrukken om in ondergelopen bochten het water weg te pompen. Ook op vrijdag hadden de rijders van de Benelux Trophy al een kletsnatte eerste kwalificatie achter de rug met Rick Smits als snelste rijder. Op zaterdag werd dan de uiteindelijke pikorde voor de grid vastgelegd in Q2 met Ricardo Brink, Yan Ancia en Sander Kroeze op de eerste rij. Heel wat Nederlandse gastrijders met de leider in de International Dutch Championship SBK, Brink, maar ook Rob Hartog (IDM SSP) en Kroeze uit het CEV Repsol SSP, oftewel het Spaans kampioenschap, waren aanwezig voor sponsorbelangen. Door de vochtige ondergrond werd voor de openingsrace gekozen uit regenbanden of ‘intermediates’, of een combinatie daarvan. In Assen weet je namelijk nooit of het zonnentje later nog doorheen het wolkendek priemt. Zo ging Brink op zijn BMW er als een speer vandoor maar naar het einde van de race moest hij dit bekopen naarmate de baan opdroogde. Tegen het einde van de race waren zijn regenachterbanden volledig aan gort gereden. Het was Marcel ‘Iceman’ Zuurbier die zijn landgenoot in de voorlaatste ronde op intermediates voorbijging, door op dat moment elke toer een handvol seconden sneller te rijden. Ook Zuurbier ’s teammaat, Rick Smits leek op weg naar het podium, tot hij in de Geert Timmer chicane crashte. Het podium bij de SBK was Zuurbier, Brink en Ancia. De andere titelkandidaat, Sander Claessen, werd uiteindelijk vierde.

Ancia crasht, Claessen nieuwe leider

In de late namiddag voor de herneming was het zonniger en was het mogelijk voor de rijders om hun slicks op te leggen. Brink flitste weg op zijn RR Socia Team BMW en finishte met een ruime voorsprong op Claessen en Zuurbier. Ook Ancia leek op weg naar het podium, tot de Limburger vanuit de tweede positie in de 180° bocht van de Ossebroeken jammerlijk weggleed. Ancia kon zijn weg verderzetten maar eindigde daardoor slechts twaalfde. Claessen werd tweede, maar neemt de leiding in de tussenstand van de Benelux Trophy over van Ancia. Ook Zuurbier mocht voor de tweede maal op het podium en dat was een tijdje geleden. Andere Belgen finishten beide races met Denny Lannoo (5-4), Koen Brusten (7-9 en tweemaal winnaar BK SBK Junior) en Dimitri Persoons (9-13). In het BK blijft Ancia wel leiden voor Aprilia-rijder Claessen. Alleen piloten met een BMB-licentie kunnen namelijk punten scoren voor het BK. 

Nederlanders overheersen SSP

Niets dan IDC-rijders bij de SSP waardoor de podia dan ook tweemaal volledig Nederlands getint waren met in de eerste wedstrijd, Rob Hartog-Jim de Goede-Louis van Wijhe en in de slotrace, Sander Kroeze-Hartog-Finn de Bruin. Vooral het messcherpe duel tussen Kroeze en Hartog in de late namiddag brachten de toeschouwers op de rand van hun kuipzeteltjes. De CEV-rijder en het neefje van Wil 'Witte Reus’ Hartog, flitsten in amper 0.1 seconden verschil voorbij de dambordvlag, waarbij er meermaals van positie werd gewisseld. Opnieuw klonk het Wilhelmus. Dankzij het goede resultaat is De Goede in de tussenstand van de Benelux Trophy tot op één luttel puntje van Randy Van Hees (8-6) genaderd. Slechts twee Belgische SSP rijders met Jimmy Ovaere, (11-11 en winnaar BK SSP Junior) en Thibault de Hert op zijn MV-Agusta, voor de eerste maal in een race op het Asser lint (12-12). De volgende race is begin september op het stratencircuit van Hengelo-Bronckhorst in de provincie Gelderland. Niet te verwarren met Hengelo (Overijssel).

Geschreven op 12 augustus 2021
© Motoren & Toerisme