Belgische motormarkt: Tweedehands verkoop crashte in 2023

2023 was een rampjaar voor de tweedehandsmarkt in België.

Eind 2022 klonk het nog als een onheilstijding: de invoering van de technische keuring voor tweedehands motorfietsen zou een negatieve invloed gaan hebben op de verkoop ervan. Maar de onheilstijding werd bewaarheid. Vooral vorige maand bleek duidelijk dat de verkoop van tweedehands motoren zwaar in het slop zit in België. Filip Reylant de woordvoerder van Koepelfederatie Traxio - die de mobiliteitssector vertegenwoordigd - noemt de situatie op de tweedehandsmarkt, "ronduit dramatisch"

"De tweedehandsmarkt is in december historisch zwaar onderuit gegaan: er werden vorige maand immers -69,2% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar waardoor het maandvolume is gedaald van 7.235 tot 2.228 eenheden", schetst Reylant de sombere situatie. Toch moet Reylant een kanttekening bij deze cijfers maken.   "Randbemerking hierbij is wel dat vorig jaar in december veel meer tweedehandse motorfietsen werden ingeschreven dan normaal omdat heel wat motorrijders nog snel een occasie hebben geïmmatriculeerd vooraleer de motorkeuring van kracht werd."

 

Kijken we naar de gecumuleerde cijfers van de twaalf voorbije maanden dan loopt het verlies van inschrijvingen van tweedehandsmotoren op tot bijna 25.000. Ter illustratie: er werden in 2023 25.359 nieuwe inschrijvingen geregistreerd. Heel wat Belgische verkopers zien op tegen de verplichte keuring en verkopen hun motorfiets dan maar aan buitenlandse handelaars. Een trend die volgens Reylant nog meer slechte vooruitzichten voor de motorbranche in z'n geheel herbergt. "Daardoor zal het Belgische motorenpark op termijn sterk afnemen en dat zal ernstige gevolgen zal hebben voor de motoreconomiedealers en de onderdelenleveranciers."

Bron: persbericht Traxio

Tekst: BJ

Cijfermateriaal: Traxio/FOD Mobiliteit

Geschreven op 5 januari 2024
© Motoren & Toerisme