Belgische motormarkt: Hoogpoters blijven populair

Zeggen dat hoogpoters – of beter gezegd allroads – bijzonder populair blijven, is uiteraard een open deur intrappen. Het segment deed het ook in de eerste helft van 2025 zeer goed.

Al weegt het soortelijk gewicht dat één bepaalde constructeur in de schaal kan leggen, wel heel erg door. We hebben het dan uiteraard over BMW, dat alleen al met de R 1300 GS-varianten, het segment domineert. Bekijken we het segment in z’n geheel dan zien we dat het middenklasse-subsegment - pakweg tussen 650 en 900 cc – daarin een steeds grotere rol gaat spelen.

BMW domineert het hoogpoter-segment met de R 1300 GS (Adventure).

Bij het uitpluizen van de inschrijvingscijfers van FEBIAC kwamen we tot een selectie van 63 hoogpoters. En dan hadden we overjaarse modellen, hyper- en andere supermoto’s en scramblers nog buiten beschouwing gelaten. Anders had de lijst wellicht zo’n 80 verschillende modellen geteld. Dat cijfer zegt veel over het massale modelaanbod binnen dit segment. Iedereen wil een graantje meepikken en dan liefst nog met verschillende modellen. Een groot modelaanbod is op zich vaak een goede zaak voor de consument, maar in dit geval is het ook mogelijk dat die consument net daardoor keuzestress krijgt.  

Hoogpoters vind je anno 2025 in veel verschillende gedaanten, maar het zwaartepunt van de markt ligt toch in het middensegment tussen 700 en 900 cc.

Bekijken we de top-10 van de meest ingeschreven hoogpoters uit de eerste jaarhelft, dan zien we duidelijk dat de Boxer-GS’en een straat voorsprong op de rest van het peloton hebben. Maar tussen de plaatsen 3 en 10 is de concurrentie doorgaans sterk aan elkaar gewaagd en dat zegt veel over hoe felbevochten dit segment wel is.  Het overgrote deel van de modellen in die top-10 is overigens gericht op weggebruik. En zelfs van de 608 ingeschreven R 1300 GS Adventures – een motorfiets die toch ontwikkeld werd voor het betere allroad-werk – zal slechts een handvol echt door riviertjes waden of diepe zandpaden onder de wielen geschoven krijgen. Maar de (potentiële) multi-inzetbaarheid van dit soort machines verklaart meteen ook de populariteit ervan. Je kan er in principe, mits een paar aanpassingen, meteen mee op wereldreis vertrekken, maar ze lenen zich ook voor woon-werkverkeer - inclusief file-filteren op de Brusselse ring.

Top-10 meest ingeschreven allroads – per model

1. BMW R 1300 GS Adventure - 608 stuks

BMW R 1300 GS Adventure
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.300 cc
Rijklaar gewicht: 269kg
Vanaf: € 22.799,00

2. BMW R 1300 GS - 464 stuks

BMW R 1300 GS
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.300 cc
Rijklaar gewicht: 237kg
Vanaf: € 20.150,00

3. Honda NC 750 X - 136 stuks

Honda NC750X
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 745 cc
Rijklaar gewicht: 214kg
Vanaf: € 8.649,00

4. Kawasaki Versys 650 - 117 stuks

Kawasaki Versys 650
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 649 cc
Rijklaar gewicht: 219kg
Vanaf: € 8.599,00

5. Honda XL 750 Transalp - 116 stuks

Honda XL750 Transalp
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 755 cc
Rijklaar gewicht: 208kg
Vanaf: € 11.199,00

6. Kawasaki Versys 1100 - 114 stuks

Kawasaki Versys 1100
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1099 cc
Drooggewicht: 233kg
Rijklaar gewicht: 255kg
Vanaf: € 14.449,00

7. BMW F 900 XR - 110 stuks

BMW F 900 XR
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 895 cc
Drooggewicht: 206kg
Rijklaar gewicht: 216kg
Vanaf: € 12.490,00

8. Benelli TRK 702 (X) - 106 stuks

Benelli TRK 702 X
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 698 cc
Rijklaar gewicht: 235kg
Vanaf: € 8.299,00

9. CFMoto MT450 - 99 stuks

CFMOTO 450MT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 449 cc
Rijklaar gewicht: 175kg
Vanaf: € 6.999,00

10. Triumph Tiger 800 Sport - 88 stuks

Triumph Tiger Sport 800
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 800 cc
Rijklaar gewicht: 214kg
Vanaf: € 12.695,00

Tekst: Bart Jacobs

Cijfermateriaal: FEBIAC

Foto's: Archief M&T/Bob Van Mol

Geschreven op 25 juli 2025
© Motoren & Toerisme