Aprilia op EICMA

Aprilia speelt een thuiswedstrijd en trakteert vrijwel het hele gamma op een update, inclusief een gloednieuwe Tuono, gebaseerd op de RS 457. Ook de Tuareg Rally is nieuw en gaat de concurrentie aan met de Yamaha Ténéré 700 Rally. Als kers op de taart onthult Aprilia de krachtigste superbike in productie!

Tuareg Rally

Aprilia presenteert op EICMA 2024 de Tuareg Rally, een extra capabele off-road motor geïnspireerd op zijn succes in de Africa Eco Race. Gebouwd met inzichten van Aprilia Racing en ontwikkeld samen met GCorse, tilt de Tuareg Rally de off-road capaciteiten van de originele Tuareg naar een hoger niveau en deelt veel kenmerken met het racemodel dat de Africa Eco Race won met rijder Jacopo Cerutti.

De motor is uitgerust met een vernieuwde aluminium carterbeschermer, handkappen met metalen versteviging, een hogere zitpositie voor betere off-road ergonomie en een stijvere Kayaba-vering met maar liefst 240 mm veerweg. Een speciaal SC Project-uitlaatsysteem en lichtere onderdelen verlagen het gewicht van de motor van 204 kg naar 199 kg.

Alle Tuareg-modellen zijn nu uitgerust met een grotere gasklephuis van 52 mm samen met nieuwe Euro 5+ conforme updates. Het vooraanzicht is gestroomlijnder, en de motor is beschikbaar in twee nieuwe kleuren: Tornado Green en Hailstorm White, beide met een rood frame.

De Tuareg Rally wordt geleverd in een opvallende race-replica kleurstelling, terwijl nieuwe accessoires, zoals gouden wielen en een versterkte carterbeschermer, nu beschikbaar zijn voor de hele Tuareg-lijn. Prijzen volgen snel.

RSV4 (Factory)

"De snelste superbike in productie." Met zo'n introductie trek je meteen ieders aandacht, zelfs met de strengere emissienormen van vandaag. Het V4-motorblok levert een indrukwekkende 220 pk en 125 Nm koppel—meer dan genoeg om mee uit te pakken. De nieuwe generatie elektronica, inclusief rijsystemen die je via een app kunt aanpassen, biedt een veilige en gepersonaliseerde rijervaring. Predictieve algoritmen houden real-time parameters in de gaten, zoals snelheid en hellingshoek, terwijl een zes-assige IMU en Ride-by-Wire standaard aanwezig zijn. Daarnaast zijn er drie rijmodi en Aprilia Performance Ride Control (APRC) voor ultieme controle.

Winglets

Ook de aerodynamica krijgt een flinke update, zoals we tegenwoordig bij alle moderne superbikes zien. De RSV4 is uitgerust met dubbele vleugels onder het windscherm, die de stabiliteit bij hoge snelheden verbeteren. Het nieuwe ontwerp verlaagt de luchtweerstand met 6% en vermindert het ‘wheelie’-effect met 8%, wat zorgt voor snellere acceleratie en minder fysieke belasting voor de rijder.

De motor heeft een nieuw 5" TFT-kleurendisplay en verlichte schakelaars op het stuur. Met lichtere Brembo Hypure-remklauwen en een aluminium bovenste kroonplaat wordt het gewicht verder verlaagd. Een minimalistisch achterlicht is naadloos geïntegreerd met de nummerplaathouder, die eenvoudig te verwijderen is voor trackgebruik.

De Aprilia RSV4 is beschikbaar in twee versies, beide aangedreven door dezelfde krachtige 220 pk V4-motor. De standaard RSV4 komt in twee kleuren: Poison Yellow, met een overwegend grijze afwerking en gele accenten, en Stingray Blue, een levendige blauwe kleur met rode details.

Factory

De RSV4 Factory is uitgerust met topklasse componenten, zoals gesmede aluminium wielen en het Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve veersysteem, dat de volledig verstelbare Sachs-ophanging van de RSV4 vervangt. Alle elektronische systemen, waaronder Slide Control, zijn standaard op de Factory. Deze versie is verkrijgbaar in het exclusieve kleurenschema Dark Kraken en heeft een kenmerkend tweekleurig zadel, wat de motor direct herkenbaar maakt.

Tuono V4 (Factory)

Het design van de Tuono V4 omvat compacte, strakke vormen voor een sportieve uitstraling, en een vernieuwde voorzijde met dubbele vleugels onder de voorruit die stabiliteit bieden bij hoge snelheden.  De nieuwe zijpanelen en een minimalistische achterlichtunit, geïntegreerd in de nummerplaathouder, maken de motor eenvoudiger om te bouwen voor trackgebruik.

Geavanceerde elektronica en vermogen

Beide Tuono V4-modellen hebben nu een 5” TFT-kleurendisplay, een lichte lithiumbatterij en een verlichte stuurbedieningen. Ze worden aangedreven door Aprilia's befaamde 1099 cc V4-motor met 180 pk en 121 Nm koppel, die voldoet aan de Euro 5+ norm en is voorzien van een nieuw uitlaatsysteem. Dit model maakt voor het eerst gebruik van in-app aankopen voor elektronische upgrades, waardoor rijders toegang krijgen tot aanpasbare rij-assistentiesystemen zonder dealerbezoek. Predictieve algoritmes analyseren real-time voertuigparameters om soepele en nauwkeurige ondersteuning te bieden op het gebied van onder andere tractie en stabiliteit.

De Tuono V4 en Tuono V4 Factory hebben standaard een zes-assige IMU, Ride-by-Wire, drie rijmodi en Aprilia Performance Ride Control (APRC) voor ultieme controle.

Het paradepaardje: de Tuono V4 Factory

De Tuono V4 Factory is uitgerust met de nieuwste Öhlins elektronische vering. Deze Semi-Active Smart EC 2.0-vering, ontwikkeld in nauwe samenwerking met Aprilia’s ingenieurs, biedt eenvoudig instelbare kalibraties voor de voorvork, schokdemper en stuurdemper. Zowel het Track Pack als het Comfort Pack zijn inbegrepen, net als het eenpersoons zitje dat de passagiersstoel vervangt. 

De Tuono V4 Factory is verkrijgbaar in het unieke kleurenschema Dark Kraken, met een kenmerkend tweekleurig zadel. Het uitgebreide accessoirepakket omvat stuurverhogers voor een hogere rijpositie, diverse hoogwaardige carbon onderdelen, TPMS-sensoren voor bandendrukmonitoring en de goedgekeurde slip-on uitlaat van SC Project in carbon.

Tuono 457

Een Tuono gebaseerd op de RS 457 kon bijna niet uitblijven, en hier is hij dan: een sportieve naked bike, gericht op jonge rijders.

De Tuono 457 heeft een compact en strak design met een full-LED koplamp en de kenmerkende driedelige lichtopstelling. Het moderne uiterlijk wordt verder versterkt door het achterlicht en de stijlvolle zijpanelen, terwijl de tweecilindermotor onbedekt blijft voor een robuuste uitstraling.

Met een 457 cc tweecilinder die 47,6 pk en 43,5 Nm koppel levert, is de motor perfect voor A2-rijders. De eindoverbrenging is iets korter dan die van de RS 457, wat zorgt voor een directe gasrespons. Daarnaast biedt de Tuono 457 geavanceerde elektronische ondersteuning, met drie rijmodi en instelbare tractiecontrole.

Lichtgewicht Aluminium Chassis

Het aluminium frame van de Tuono 457 zorgt voor een lichte, compacte motor met een puike vermogen-gewichtsverhouding. De 41 mm voorvork heeft een 120 mm veerweg en een instelbare veervoorspanning, en de achterschokdemper ondersteunt de asymmetrische stalen achterbrug en is eveneens instelbaar.

RS 125 & Tuono 125

De RS 125 en Tuono 125 bouwen voort op Aprilia's rijke 125cc-erfgoed en bieden jonge rijders een hoogwaardige toegang tot het merk. Beide modellen zijn geïnspireerd op de populaire RS 660 en Tuono 660, met een agressief design en full-LED-verlichting inclusief geïntegreerde knipperlichten. Ze zijn uitgerust met een LCD-scherm dat de Aprilia MIA-connectiviteit ondersteunt, en bevatten een tweekanaals ABS-systeem van Bosch en tractiecontrole.

De aluminium frames van de RS 125 en Tuono 125 bieden uitzonderlijke stabiliteit en wendbaarheid. Het remsysteem, met radiale remklauwen en een 300 mm schijf, is van hoog niveau en de brandstoftank is met 14,5 liter de grootste in de categorie. Een verbeterde eencilinder motor van 15 pk voldoet aan Euro 5+ normen. Optioneel is zelfs een elektronische quickshifter beschikbaar, naar mijn weten een primeur voor 125 cc.

De RS 125 en Tuono 125 komen in nieuwe kleurstellingen, en Aprilia biedt een speciale kledinglijn in samenwerking met Alpinestars.

RS 125

SX & RX 125

De SX en RX 125 zijn een blijvend succesnummer voor jonge rijders en worden mild aangepast. Beide modellen zijn nu uitgerust met een Euro 5+ conform 125 cc eencilindermotor die 15 pk en 11,5 Nm levert. Ze hebben een slanker ontwerp met volledige LED-verlichting, een kleurendashboard, en een compactere uitlaat die beter in het ontwerp is geïntegreerd.

De SX en RX hebben een stalen frame met een 41 mm UPSD voorvork en een 240 mm veerweg. De SX heeft sportieve 17” velgen, terwijl de RX beschikt over offroad-spaakwielen. 

Beide modellen zijn beschikbaar in Cubozoa White (wit met paarse en rode accenten) en Varanus Black (zwart met rode details).

Samenstelling: Charly de Kinderen

Foto's: Aprilia

Geschreven op 5 november 2024
© Motoren & Toerisme