40 jaar BMW GS

Iets meer dan 40 jaar geleden zag het er niet goed uit voor BMW. De motorfietsafdeling stond op het punt om opgedoekt te worden en er waren koopjes te doen bij dealers die maar niet van hun stockmodellen af geraakten. Maar het kan verkeren, en momenteel is BMW terug ‘alive and kicking’. Als er één model is dat daar in grote mate toe heeft bijgedragen, dan is het wel de BMW GS.

TEKST: Geert Huylebroeck
FOTO’S: Archief BMW, Jessica Leynen, Herbert Roelandt

 

De motards van pakweg 100 jaar geleden beschikten nog nauwelijks over verharde wegen. Grote afstanden afleggen op de motorfiets was niet evident. Maar omdat de mens nu eenmaal competitief ingesteld is, ontstonden er al snel wedstrijden: lange-afstandsraces en later ook races op circuit. Winnen was niet alleen belangrijk voor de coureurs, ook voor de constructeurs, die via de publiciteit de verkoop van hun motorfietsen konden stimuleren. Daarom gooiden bijna alle merken zich in de strijd; in de jaren 30 schoten fabrieksteams als paddenstoelen uit de grond. Ook BMW deed mee. In Duitsland werd de motorsport extra gestimuleerd door de nazibeweging, die het als een vorm van propaganda zag. Namen als Linhard, Forster maar vooral Georg Meier (een Duitse politieman) waren de mannen van die tijd.

De volledige versie van deze reportage lees je in het Deluxe 'Mensen-nummer' van Motoren & Toerisme, dat vanaf donderdag 16 juli in de winkel ligt.

Geschreven op 14 juli 2020
© Motoren & Toerisme