10 voor 2021: 5. BMW R 1250 RT

Met de BMW R 1250 RT duiken we de top-5 van onze 10 (nieuwe motorfietsen) voor 2021 in. Een nieuwkomer is de RT geenszins want deze boxer toermachine prijkt – in allerlei cilinderinhouden –al sinds jaar én dag in de BMW line-up. Maar omdat de machine een update kreeg voor 2021 mogen we de R 1250 RT toch bij de nieuwigheden voor dit motorjaar rekenen.

Stilaan mogen we de RT als ‘laatste der Mohikanen’ gaan beschouwen en we hebben het dan over het smeltende segment der ‘groot-toeristen’.  Honda lanceerde na het verdwijnen ST 1300-versie geen opvolger meer voor de Pan European. Ook bij Kawasaki bleef de verdwenen GTR 1400 zonder opvolger. En de Yamaha FJR1300 is dit jaar aan z’n ‘Final Edition’ toe. Nu BMW Motorrad ook stilaan de K 1600-varianten uitfaseert is de RT, zelfs in eigen huis de laatste groottoerist.

Toch weet BMW Motorrad de RT altijd weer als relevant neer te zetten. Zo is hij voor modeljaar met de allerlaatste van BMW’s eigen dynamische tractiecontrole-systeem (DTC), een integraal ABS Pro-systeem en een dynamische cruisecontrol-systeem uitgerust. Dat laatste kan optioneel nog geüpgraded worden tot een adaptief cruisecontrol-systeem. Daarmee is de RT één van slechts drie productie-motorfietsen – naast de Ducati Multistrada V4 en de KTM 1290 Super Adventure S - die met zo’n systeem is uitgerust.

De BMW RT is al jaren een begrip in het toerwereldje.

Dat BMW na al die jaren nog steeds volop blijft investeren in de RT, komt uiteraard ook door z’n verkoopcijfers. Na de twee R 1250 GS (Adventure), is de boxer-toerer de derde bestverkochte BMW motorfiets. Op de Belgische markt was de R 1250 RT vorig jaar goed voor 341 nieuwe inschrijvingen. We mogen de RT dan ook als evergreen bestempelen.

Tekst: BJ

Foto: BMW Group Press

BMW R 1250 RT
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
CI: 1.254 cc
Rijklaar gewicht: 279kg
Vanaf: € 19.720,00
Geschreven op 27 januari 2021
© Motoren & Toerisme