10 voor 2021: 3. KTM 890 Adventure (R)

Toegegeven, misschien vinden we de Rally wel de leukste van de drie KTM 890 Adventure-versies. Een stoere, offroadmachine met Dakar-looks blijft ook anno 2021 velen begeesteren. Maar die machine is al niet meer leverbaar wegens: totaal uitverkocht en dat reeds enkele dagen na z’n digitale lancering.  En misschien is dat maar goed ook, want je kan je afvragen of zo’n Rally-versie wel bruikbaar is in de Lage Landen. Niet dat je met de Rally niet naar de bakker kan, of dat je hem niet zou kunnen inzetten om te pendelen. Maar om een offroad-gerichte machine optimaal te benutten woon je beter in pakweg Alice Springs of Truth or Consequences dan Aartselaar of Tervuren.

De Rally-versie van de KTM 890 Adventure R was in géén tijd uitverkocht.

Blijven over: de 890 Adventure en Adventure R. De basisversie lijkt heel hard op de R-versie, inclusief tractiecontrole-systeem, cruisecontrol-systeem en bekrachtigde koppeling. Beide versies hebben ook een benzinetank van 20 liter en een quickshifter is in beide gevallen optioneel.

Waar zit ‘m dan het verschil tussen deze twee KTM’s? Toch vooral in de vering zo blijkt uit nadere bestudering. Zo is de 48 mm Xplor voorvork van de R-versie toch een stuk forser, dan de 43 mm Apex van de basisversie. Ook in veerwegen zit een verschil: die van de R-versie zijn met 240 mm exact 40 mm langer dan die van de basisversie. We gaan er dus van uitgaan dat de R-versie nog net iets avontuurlijker is dan de gewone 890 Adventure.

 

Geen rallymachine maar toch iets avontuurlijk dan de gewone 890 Adventure: de R-versie.
KTM 890 Adventure
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 889 cc
Drooggewicht: 196kg
Vanaf: € 13.399,00
KTM 890 Adventure R
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 889 cc
Drooggewicht: 196kg
Vanaf: € 14.399,00
KTM 890 Adventure R Rally
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 889 cc
Drooggewicht: 196kg
Vanaf: € 20.999,00

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images/Rudi Schedl

Geschreven op 29 januari 2021
© Motoren & Toerisme