10 voor 2021: 1) Ducati Multistrada V4 S

Op de keeper beschouwd was de oogst aan nieuwigheden voor modeljaar 2021 toch niet zo spectaculair. Toegegeven, veel bestaande modellen kregen een update, maar dat was meestal uit noodzaak (Euro 5-normen). Ducati verraste evenwel met z’n Multistrada V4.

Dat men in Bologna ooit wel het machtige V4-motorblok in de Multistrada zou lepelen stond in de sterren geschreven. Het was dan ook al lang een publiek geheim dat er een Multistrada V4 zou komen. Alleen, in een tijd waarin constructeurs meer en meer inzitten op modulair werken en hetzelfde motorplatform voor verschillende modellen inzetten (mits aanpassingen) hadden we ons niet aan deze krachtbron verwacht.

Met de Granturismo ontwikkelde Ducati een toerversie van z'n V4-blok.

Op 15 oktober stelde Ducati het Granturismo motorblok voor. Een 1158 cc metende V4, die een maximaal vermogen heeft van 170 pk (aan 10.500 opm) en een maximaal koppel van 125 Nm (aan 8.750 opm). Het belangrijkste nieuws is echter dat de Granturismo het eerste Ducati-motorblok, sinds lange tijd, zonder desmodromische klepbediening is. Ducati toonde ontwikkelde dus een specifieke toergerichte versie van z’n V4-blok voor de Multistrada. Daarmee toont het merk uit Bologna dat het hen menens is met toermachines.

Lockdown of niet, slechts een week na z’n lancering konden we de Multistrada V4 al aan de tand voelen.

Op 15 oktober stelde Ducati het Granturismo motorblok voor. Een 1158 cc metende V4, die een maximaal vermogen heeft van 170 pk (aan 10.500 opm) en een maximaal koppel van 125 Nm (aan 8.750 opm). Het belangrijkste nieuws is echter dat de Granturismo het eerste Ducati-motorblok, sinds lange tijd, zonder desmodromische klepbediening is. Ducati toonde ontwikkelde dus een specifieke toergerichte versie van z’n V4-blok voor de Multistrada. Daarmee toont het merk uit Bologna dat het hen menens is met toermachines.

Lockdown of niet, slechts een week na z’n lancering konden we de Multistrada V4 al aan de tand voelen.

Rij-indruk Ducati Multistrada V4 S

Ducati zet met de Multistrada één van de nieuwe benchmarks qua toermachines neer. De dagen dat zo’n machine puur diende om kilometers af te raggen, zijn volgens hen al lang vervlogen. Een vleugje sportiviteit kan geen kwaad, maar betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid – Ducati claimt dat de kleppen pas elke 60.000 km moeten worden afgesteld – primeren eveneens. We kunnen niet wachten om de Multistrada V4 ook eens tijdens een langere reis te beproeven.

Ducati Multistrada V4
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 215kg
Rijklaar gewicht: 240kg
Vanaf: € 19.290,00
Ducati Multistrada V4 S
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 218kg
Rijklaar gewicht: 243kg
Vanaf: € 22.190,00
Ducati Multistrada V4 S Sport
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder in V viertakt
CI: 1.158 cc
Drooggewicht: 217kg
Rijklaar gewicht: 242kg
Vanaf: € 23.990,00

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House, Ducati Benelux/Jonathan Godin

Geschreven op 31 januari 2021
© Motoren & Toerisme