10 motorfietsen voor 2022: 9. Ducati DesertX

Wie pakweg vijfentwintig jaar geleden Ducati met offroad associeerde werd net niet in een dwangbuis afgevoerd. Nochtans leverde het merk uit Borgo Panigale dan al dik tien jaar de krachtbron voor de nu legendarische Cagiva Elefant. Met die ‘olifant’ zou het jonge merk uit Schiranna – waar nu MV Agusta’s gebouwd worden – een hoofdrol gaan spelen in de Dakar-rally.

In 2003 zette Ducati, met de allereerste Multistrada, z’n eerste stappen in het allroad-segment. Toch had die motorfiets nog maar weinig met offroad te doen. Maar Ducati zou zich almaar meer in het segment gaan inwerken. Zodanig zelfs dat het in 2016 met de Multistrada 1200 Enduro zou uitpakken.

 

Ook voor de Multistrada 950 zou er later een zogenaamd Enduro-pack op de optielijst verschijnen. Ducati’s met spakenwielen en noppenbanden zijn dus al enkele jaren een feit. Diezelfde constatering geldt eveneens voor Ducati’s ‘Scrambler’ nevenproject/submerk, dat met modellen als de Desertsled, en de Fast House-variant daarvan, en de Urban Motard ook motorfietsen met een langere veerweg in de catalogus heeft staan.

In 2019 kregen we de DesertX model voor het eerst te zien op EICMA, toen nog als stijlstudie op basis van de Scrambler. Ondertussen heeft men in Borgo Panigale de machine een volwaardige plaats binnen het Ducati-bestel gegeven.  Met het oog op offroad-gebruik verkoos Ducati uiteindelijk het lichtere Testastretta 11° motorblok boven de Desmodue Evoluzione motor waarmee het conceptmodel uitgerust was.

Dat Ducati  met deze DesertX de offroad-kaart trekt moet uit zowat alles blijken: de naam, de officiële persfoto’s en de looks. Die looks sluiten overigens perfect aan bij de jaren ’90 retro-trend die ook drie andere Italiaanse constructeurs volledig omarmen. In de autowereld noemen ze die trend overigens Retrowave. Het DNA van Cagiva’s Elefant stroomt zeker door de leidingen van deze DesertX. Visueel is het alvast een voltreffer van formaat. Maar Ducati wil meer dan alleen maar een mooie motorfiets, het wil de DesertX ook gaan bewijzen in een Afrikaanse Rally.

Blijft natuurlijk de vraag of deze motorfiets niet té offroad-gericht is, zeker voor landen als België en Nederland waar legaal onverharde paden met de week schaarser dreigen te worden. We popelen alvast om kennis te maken met de DesertX.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Mediahouse

Video: YouTube.com/Ducati

Ducati Desert X
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt
CI: 937 cc
Drooggewicht: 202kg
Rijklaar gewicht: 223kg
Vanaf: € 16.590,00
Geschreven op 26 januari 2022
© Motoren & Toerisme