10 Motorfietsen voor 2022: 8. Moto Guzzi V100 Mandello

Guzzisti van over de hele wereld zullen wel een kreetje van opwinding geslaakt hebben, bij het aanschouwen van de allereerste foto’s van de Mandello. Want met deze V100 heeft Moto Guzzi er opnieuw een toermachine bij.  Het 100-jarige – 101 jaar in 2022 – merk uit Mandello del Lario heeft het even zonder rasechte toermachine moeten doen. Sinds de Stelvio eind 2016, als gevolg van de invoering van de Euro 4-normen, uit het gamma verdween had Guzzi geen echte toermachine in het aanbod zitten. Maar met de komst van de V100 Mandello is die leemte nu eindelijk opgevuld.

Ambitieus is men wel daar aan het Comomeer. Wie de specificatielijst van de V100 Mandello overloopt begrijpt onmiddellijk dat Moto Guzzi met deze motorfiets een belangrijke rol wil gaan spelen in het sport/toer-segment. Een zes-assige IMU moet de elektronische hulpsystemen aansturen. We hebben het dan over bochten-ABS en cruisecontrole, maar ook adaptieve bochtenverlichting. Ook de ophanging staat op een hoog niveau met semi-actieve veerelementen van Öhlins.

De meest verrassende technologie op de V100 Maranello is evenwel de adaptieve aerodynamica. Zo worden de winddeflectoren – windgeleiders zo je wil – aan weerskanten van de benzinetank – elektronisch aangepast naargelang de gekozen rijmodus en snelheid.  

Tenslotte is er nog het nieuwe motorblok van 1042 cc. Dat produceert 115 pk, een heeft een maximum koppel van 105 Nm. Opvallend is dat de nieuwe krachtbron compacter, lichter én korter dan de eveneens dwarsgeplaatste V-twin die de V85 TT aandrijft. En dus noemt men dit nieuwe blok in Mandello del Lario, en dat niet voor niets, het ‘compact block’.

Met de V100 Mandello heeft Moto Guzzi de lat voor zichzelf opnieuw hoger gelegd, het wil duidelijk weer meespelen in het toersegment en daar kunnen bij Motoren & Toerisme alleen maar blij mee zijn. Op papier oogt het recept alvast geweldig, nu er nog van proeven in de hoop dat die indruk ook bevestigd wordt.

Moto Guzzi V100 Mandello S
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V viertakt
CI: 1.042 cc
Drooggewicht: 212kg
Rijklaar gewicht: 233kg
Vanaf: € 17.999,00

Tekst: BJ

Foto's: Lulop.com/Moto Guzzi

Geschreven op 24 januari 2022
© Motoren & Toerisme