10 motorfietsen voor 2022: 7. Husqvarna Norden 901

Zelden hebben pers en publiek langer op een motormodel moeten wachten dan op deze Husqvarna Norden 901. Reeds van bij de overname van Husqvarna door KTM, in 2013, ging het gerucht dat het van oorsprong Zweedse merk met dikke hoogpoters zou komen.

De eerste jaren concentreerde men zich in Mattighofen, waar de vanaf modeljaar 2014 van de band rolden, op de cross- en endurogamma’s. In beide disciplines had Husqvarna een rijk verleden. Maar er viel niet te ontkennen dat de sterke reputatie in de jaren voordien behoorlijk verwaterd was geraakt.

In een tweede fase lanceerde Husqvarna een dikke enduro en supermoto voor straatgebruik. Net als bij de cross- en enduromodellen, maakte men voor de ontwikkeling van de 701’s (Enduro en Supermoto) gebruik van bestaande KTM motorplatformen. De dikke Huskies waren in feite KTM 690’s die in een wit/blauw/geel ‘Zweeds’ kleedje werden gestoken. Daarna was het de beurt aan de Vit- en Svartpilen die beiden zowel in  een 401, als in een 701-versie te koop waren.

Dat er ooit een reislustige hoogpoter zou komen, stond als een paal boven water. De vraag was alleen: wanneer? Het antwoord kregen we op de EICMA van 2019, toen Husqvarna de Norden voor het eerst toonde. Daarna volgden, bijna tweer jaar lang nog een hele rist teasers. Maar goed de Norden staat nu, waar hij moet staan, namelijk bij de Husqvarna-dealers. Van alle hoogpoters in het, zeer sterk bezette, middensegment is de Norden wellicht wel diegene met de meest verfijnde vormgeving.  Geen Retrowave-design, zoals bij de Italiaanse concurrentie maar wel een ietwat discrete vormgeving, die tegelijkertijd ook toekomstgericht oogt.

Onderhuids behoort de technologie van de Norden 901 bij de beste van het segment, met offroad-ABS, tweewegs quickshifter, ride-by-wire, tractiecontrole-systeem en cruisecontrol als standaarduitrusting.

We hebben er lang, héél lang op moeten wachten, maar eindelijk is er nu dus ook een echte Husqvarna hoogpoter.

 

Tekst: BJ

Foto's: Husqvarna Images

 

Geschreven op 19 januari 2022
© Motoren & Toerisme