10 motorfietsen voor 2019: 6. MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro

Een aantal jaren geleden leek het er nog op dat er een einde zou komen aan ‘de eeuwige wapenwedloop’ binnen de motorindustrie. 200 pk leek de absolute bovengrens voor superbikes in straattrim. Tegelijkertijd begonnen de constructeur meer en meer tijd en middelen te investeren in de ontwikkeling van naked bikes. Deze kregen maar al te vaak de motorblokken van hun sportieve tegenhangers. En dus werd een piekvermogen van 160 pk de norm onder naked bikes. KTM trok die norm zelfs op naar 177 pk (of 130 kW) met de 1290 Super Duke R. Deze KTM, ook wel ‘The Beast’ genoemd zou lang het summum van de naked bike-klasse blijven.

Tot MV Agusta in november van vorig jaar de Brutale 1000 Serie Oro onthulde. De legendarische Italiaanse constructeur ging niet alleen met de prijs van ‘mooiste motorfiets van EICMA 2018’ aan de haal, maar zette ook de krachtigste en snelste ‘naked’ ooit op de markt.

Met een piekvermogen van 212 pk (met racekit) , een topsnelheid van meer dan 300 km/u en een drooggewicht van 184 kg veegt de Brutale 1000 Serie Oro zowat alle bestaande records van de tabellen. Bovendien zullen er van deze motorfiets maar 300 exemplaren gemaakt worden, wat z’n exclusiviteit moet waarborgen

De Brutale 1000 Serie Oro overvleugelt de concurrentie op alle gebieden.

Zoals je dat van een MV Agusta-topmodel mag verwachten is de Brutale 1000 Serie Oro met hoogwaardige componenten opgebouwd. Zo heeft de machine een elektronische ophanging van Öhlins, bestaande uit NIX voorvork en TTX36 schokbreker. Brembo levert uiteraard de Stylema remklauwen die vooraan de 320 mm remschijven bedienen. De wielen zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Verder is de MV Agusta uitgerust met LED-verlichting (rondom) en een 5-duims TFT-dashboard. Uiteraard is deze motorfiets voorzien van alle mogelijke elektronische rijhulpmiddelen.

Het zijn vooral de details die deze MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro van de andere naked bikes onderscheidden. Zo past de koplamp van deze machine zich aan de bochten die je neemt aan. De LED-koplamp wordt immers ‘bestuurd’ door de inertie-meeteenheid van de MV Agusta. Ook de clip-ons zou je eerder op een superbike dan op een naked bike verwachten. De brede radiator wordt aan weerszijden geflankeerd door ‘winglets ‘ of ‘vleugeltjes’. Deze beschermen niet alleen de radiator maar hebben ook een aerodynamische functie want ze moeten de Brutale 1000 Serie Oro van de nodige stabiliteit voorzien eens hij de 200 km/u overschrijdt.

De winglets aan weerszijden van de radiator moeten de Brutale 1000 Serie Oro stabiel houden aan snelheden boven 200 km/u!

Met de Brutale 1000 Serie Oro zet MV Agusta de strafste naked bike ooit neer. Dat het z’n herwerkte liter-viercilinder motor eerst in een nieuwe naked bike inzet, zegt veel over de verkoop van sportmotoren. Maar kreeg die verkoop de laatste jaren geen klappen omdat superbikes meer en meer op circuitgebruik gericht werden? Met de Brutale 1000 Serie Oro stuurt MV Agusta de naked bike ook steeds meer die kant op. Al zullen de happy few die zich deze motorfiets kunnen permitteren daar niet echt van wakker liggen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: MV Agusta

 

Geschreven op 21 januari 2019
© Motoren & Toerisme