TVS wil Norton nieuwe toekomst geven

Toegegeven, aan het begin van de uitbraak van de coronacrisis zag het er even slecht uit voor de toekomst van Norton Motorcycles. Er waren wel degelijk gegadigden om het Britse traditiemerk over te nemen maar de economische onzekerheid die de lockdown met zich meebrengt, hing als een zwaard van Damocles over de toekomst van het merk.

En toch wist Norton ook nu, in deze ongeziene omstandigheden, de dans te ontspringen. De Indiase constructeur TVS wist de naamrechten te verwerven. TVS brengt geen motorfietsen op de markt in Europa, maar bouwt in onderaanneming, wel modellen Europese constructeurs zoals de BMW G 310-reeks. TVS zou £16 miljoen (zo’n € 18,3 miljoen) betaald hebben voor de overname.

JLR-scenario?

Het lijkt er sterk op dat TVS voor de toekomst van Norton Motorcycles aan een soortgelijk scenario als dat van Jaguar Land Rover (JLR) denkt. JLR werd in 2008 overgenomen door het Indiase Tata Motors. De R&D-afdelingen en de productiefaciliteiten van beide automerken werden daarbij niet overgeheveld naar India, maar bleven in Engeland. Op die manier wou Tata het onmiskenbaar Britse karakter van zowel Jaguar en Land Rover (met inbegrip van Range Rover) vrijwaren. Bovendien werkt TVS al zo’n 40 jaar samen met de Warwick Manufacturing Group (WMG), uit het eveneens in de Midlands gelegen graafschap Warwickshire. Die WMG is een spin-off van de Universiteit van Warwick.

Ook TVS wil de productie van Norton in Engeland houden. Vooralsnog wordt er vastgehouden aan de productieruimte in Donington Hall, nabij het circuit van Donington Park in Leicestershire. Een locatie met prestige, maar die nooit geconcipieerd werd als moderne voertuigenfabriek. Op termijn beoogt TVS echter een nieuwe fabriek voor Norton Motorcycles. TVS zou ook het personeelsbestand van Norton quasi volledig overnemen. Dat behelst naast de mensen in de productiefaciliteit, ook de ondersteunende diensten (administratie, sales, marketing, enz) en de ontwerpafdeling. Voor voormalig CEO Stuart Garner is er, begrijpelijkerwijze, geen plaats meer bij Norton.

Het (weer maar eens) herboren Norton zou deze Atlas 650 in productie gaan nemen.

Geen grote veranderingen

In een reactie aan onze Britse collega’s van MCN zei Sudarshan Venu, dat TVS wil verder bouwen op Nortons rijke traditie en dat men het Britse merk in al z’n glorie wil herstellen. Daartoe zou de productie van motorfietsen zo snel mogelijk terug worden opgestart. Norton zou op dit ogenblik een orderboek van 446 eenheden hebben. Allemaal motorfietsen die reeds grotendeels (of helemaal) werden betaald, door hun respectievelijke kopers. TVS is volgens de overnamedeal niet wettelijk gebonden aan het afleveren van deze motorfietsen maar zou niettemin toch verantwoordelijkheid willen nemen in deze. Het werkt momenteel aan een plan om al deze motorfietsen alsnog af te werken en bij hun rechtmatige eigenaars te krijgen.

Het bestaande aanbod aan Norton-modellen blijft behouden. Dat geldt zowel voor de prestigieuze V4-modellen, de Commando-lijn als de Dominator. Ook de plannen om de paralleltwin Atlas in productie te nemen, blijven ongewijzigd. Het lijkt er sterk op dat TVS geen al te drastische capaciteitsverhoging ambieert. Het wil Norton dus verder ontwikkelen als een premiummerk, dat de nodige exclusiviteit moet bieden aan z’n kopers. Maar dan hopelijk wel met een beter businessplan dan in het recente verleden het geval was. Of Norton in de nabije toekomst (seizoen 2021) nog toekomstplannen in de motorsport heeft is nog niet duidelijk. Maar het zou ons verbazen mocht het Lightweight TT-programma (met het nieuwe 650 cc paralleltwin motorblok) zomaar afgeserveerd zou worden. Vorig jaar was Norton, samen met het Italiaanse Paton, één van de enige twee constructeurs die met een officieel team (bestaande uit Davy Todd, Peter Hickman en John McGuinness) aan de start kwam in de Lightweight TT.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Norton Motorcycles

 

Geschreven op 23 april 2020
© Motoren & Toerisme