Techniek: E-Fuels

Elk jaar wordt in Wenen een symposium gehouden over de ontwikkeling van verbrandingsmotoren en mobiliteit. Transmissiefabrikant ZF vatte de tendens duidelijk samen: vanaf nu ontwikkelen we geen transmissies meer voor personenauto’s, want vanaf 2035 zijn die toch allemaal elektrisch. Er waren echter ook andere geluiden te horen, die met name motorliefhebbers als muziek in de oren zullen klinken.

Tekst: Peter Aansorgh

Foto’s: constructeurs

De Europese commissie wil vanaf 2035 alleen nog de nieuwverkoop van emissieloze auto’s toestaan, sommige lidstaten streven naar 2030. De grote vraag is daarbij, wat is CO2-vrij? De EU bedoelt daarmee elektrische auto’s. Maar is dat wel verstandig? Want feit is, dat bij de productie van elektrische voertuigen veel CO2 vrijkomt. Feit is ook, dat de meeste elektriciteit nu nog uit kolen en gas komt en dus niet CO2-vrij is. Daardoor ligt de CO2-footprint van een elektrische auto bij de huidige Europese energiemix dicht bij die van een auto op benzine. En dan is er nog het gegeven dat het elektriciteitsnet compleet moet worden vernieuwd als iedereen elektrisch gaat rijden en/of zonnepanelen aanschaft. En daarbij moet je bedenken dat de verbrandingsmotor CO2-neutraal kan rijden als deze op biobrandstof of op een uit hernieuwbare energie, water en CO2 gemaakte e-fuel rijdt. De vraag is: wat is haalbaar en wat is zinvol? Kunnen we het ons wel veroorloven om één van de alternatieven te verbieden, en natuurlijk: wat voor gevolgen heeft dit alles voor de motorbranche?

 

Model van een E-fuel fabriek.

KTM

Eén van de sprekers op het symposium was Helfried Sorger van Pierer Mobility AG, oftewel KTM. Hij was stellig in zijn mening dat de verbrandingsmotor in de motorfietsbranche nog zeker toekomst heeft. “Wij gaan ervan uit Brussel e-fuels als CO2-neutraal gaat zien”, stelde Sorger. “Wel zullen er veel steden zijn waar je met een verbrandingsmotor niet in mag.” Eén en ander vertaalt zich in de toekomstvisie van de merken KTM, Husqvarna en GasGas. De klasse tot 250 cc – die interessant is voor stedelijke mobiliteit – zal worden vervangen door een mix van elektrische motoren met een laag voltage van 48 V. De klasse daarboven blijft op benzine rijden, met natuurlijk veel aandacht voor optimalisatie van de verbrandingsmotor en het gebruik van synthetisch gemaakte, hernieuwbare e-fuels, die overigens vanaf 2024 ook in de MotoGP gebruikt moeten worden. Vanaf 2024 komen er drie elektrische ‘multiproduct’-platformen met acht motorfietsen, zowel voor offroad als voor de straat, waaronder een 11 kW sterke E-Duke en een E-Pilen, met een 4,7 tot 5,5 kW sterke batterij.

 

De volledige versie van deze reportage lees je in Motoren & Toerisme 4-2022 die vanaf 14 juli in de winkel ligt.

Geschreven op 11 juli 2022
© Motoren & Toerisme