Sport-Analyse: Motorsportkalenders in coronatijden

Het zijn moeilijke tijden voor motorsportpromotoren. Werden aan het begin van de corona-pandemie sommige kalenders, zoals die van de MotoGP en het WK Superbike, slechts ‘licht’ gemodificeerd. Dan moest na verloop van tijd zowat de integrale oorspronkelijke kalender op de schop. MotoGP- en WK Superbike-promotor Dorna lijkt, in navolging van Formule 1-promotor Liberty Media, de goede formule voor een corona-kalender gevonden te hebben. Die formule maakt gebruik van zogenaamde ‘double headers’, twee GP’s – of WK-ronden in het geval van het WK Superbike – die na tijdens twee opeenvolgende weekends op hetzelfde circuit worden afgewerkt. Verkas je toch naar een ander circuit, maak dan dat de verplaatsingen minimaal is. Zo bedroeg de verplaatsing tussen Brno (waar de Tsjechische GP werd verreden) en de Red Bull Ring (waar de GP’s van Oostenrijk en Stiermarken plaats vonden) slechts 335 km.

TV-geld of niet?

Moeilijker is het om zo’n kalender op lange termijn – en dan spreken we nog steeds over seizoen 2020 – in te plannen. Vraag dat maar aan Eurosport Events, de organisatoren van het WK Endurance of aan Infront Motorsports, het bedrijf achter de MXGP-cyclus. In tegenstelling tot Dorna en Liberty Media, moeten hun kampioenschappen het zonder ‘dik’ TV-geld stellen. Meer nog Infront Motorsports betaalt, samen met de in MXGP betrokken constructeurs, om het WK Motorcross op TV te krijgen. Terwijl Eurosport Events het WK Endurance in de eerste plaats organiseert om de eigen zenders van ‘betaalbare’ content te voorzien. In diezelfde optiek heeft Eurosport immers een (succesvol) bod gedaan op de Speedway GP en Speedway of Nations (het WK voor individuele rijders en landenteams), die het vanaf 2022 zal promoten.

Infront Motorsport kan met de GP's in Letland terugkijken op een geslaagde eerste 'triple header'. Foto: KTM Images/Juan Pablo Acevedo

MXGP moest z’n kalender al vaker modificeren en verving onlangs nog de geplande Turkse ronde. Nu trekt het volop de kaart van Italiaanse wedstrijden met tussen 6 september en 4 oktober twee ‘triple headers’ (dus 6 GP’s in totaal) op de circuits van Faenza en Mantova. Daarna zou de MXGP-karavaan ook nog naar het circuit van het Spaanse Xanadu en naar Lommel (voor een nieuwe ‘triple header’) om vervolgens het seizoen te besluiten met een nieuwe ‘triple header’ in het Italiaanse Pietramurata. MXGP hoopt tijdens die Italiaanse wedstrijden (en ook tijdens de Belgische GP’s in Lommel) op een beperkt publiek. Maar dan moeten de coronacurves wel gunstig blijven evolueren en de lokale overheden bereid zijn om het spel mee te spelen. In het Letse Kegums – waar het seizoen begin augustus hervatte- was dat wel het geval. Daar werd een beperkt aantal toeschouwers toegelaten. Bovendien toonde de lokale overheid zich coulanter tegenover de MXGP-teamleden uit België dan tegenover toeristen. Zo gold de inreis-quarantaine die Belgische toeristen opgelegd krijgen voor Letland niet voor Belgische rijders, monteurs en overige teamleden. Daar tegenover staat wel dat alle rijders en teamleden regelmatig getest werden en telkens de kostprijs (€ 50) daarvan uit eigen zak dienden te betalen.

Een vol startveld, maar lege tribunes; het blijft toch wennen. Foto: KTM Images/Polarity Photo

Geen eensluidend corona-protocol

Het opmerkelijke is dat er binnen de internationale motorsport – die toch volledig onder de auspiciën van de FIM valt – niet zoiets als een eensluidend corona-protocol bestaat. Zo onderwerpt Dorna de MotoGP-paddock (rijders, monteurs en teamleden) aan regelmatige corona-testen. Maar in de WK Superbike is dat niet het geval. Toch gelden daar even strenge maatregelen. Zo zijn mondmaskers ten allen tijde verplicht – behalve dan voor de rijders, vlak voor en na het op/af-zetten van de helm en elk team blijft in z’n eigen bubbel. Teams die deze regels niet naleven, worden hard aangepakt. Zo werd het Italiaanse WK Supersport 300-team van Livio Loi, nog voor het openingsweekend in Jerez goed en wel begonnen was, al terug naar huis gestuurd. Bovendien werd het 2R Racing Kawasaki-team ook voor de resterende wedstrijden van het seizoen 2020 uitgesloten.

 

WK Endurance in zwaar weer

Een van de kampioenschappen waarvan de kalender het zwaarst werd ‘aangetast’ door corona is het WK Endurance. De Suzuka 8 Hours en de Bol d’Or, beiden al jaren hoogtepunten op de WK-kalender, bleven aanvankelijk lang op hun oorspronkelijk geplande datum staan. Toen de epidemie terug opflakkerde in Japan werd er voor een latere datum voor de Suzuka 8 Hours geopteerd. Maar uiteindelijk kwam midden augustus dan het bericht dat de wedstrijd definitief was afgelast. Gezien de manier waarop in Azië, en dan met name zeker in Japan, wordt omgegaan met epidemieën was dat niet zo verwonderlijk. De Japanse publiek opinie wil, in deze omstandigheden, simpelweg geen evenementen waarvoor een (relatief) groot aantal ‘gaijin’ (buitenlanders) moet inreizen. Ook de voor deze zomer geplande Olympische Spelen in Tokio, die al uitgesteld werden naar 2021, komen steeds meer op losse schroeven te staan.

 

Helaas geen Suzuka 8 Hours in 2020. Foto: Suzuki Racing

Enkele dagen na de annulatie van de Suzuka 8 Hours kwam het bericht dat ook de Bol d’Or geannuleerd werd. Aangezien er in Frankrijk, tot 31 oktober,  niet meer dan 5.0000 toeschouwers toegelaten worden bij sportevenementen moesten de organisatoren van de ‘Bol’ de handdoek in de ring werpen. Anders dan wat het geval is bij de 24 Heures du Mans Moto – waar de organiserende Automobile Club de l’Ouest (ACO) ook eigenaar is van het circuit, moet Larivière Organisation, dat de Bol d’Or organiseert, fors betalen om het Circuit Paul Ricard af te huren. Met slechts enkele duizenden betalende toeschouwers in het vooruitzicht, streefde Larivière Organisation regelrecht op een financiële catastrofe af.  Gelukkig kon er te elfder ure een wedstrijd in Estoril aan de FIM EWC-kalender toegevoegd worden om het seizoen nog een beetje te redden.

Bang afwachten

Ook de andere kampioenschappen zijn nog niet uit de gevarenzone. Dit en volgend weekend werkt het WK Superbike z’n eerste en enige ‘double header’ van het seizoen af op Motorland Aragon. De provincie (Teruel) en de regio (Aragon) waarin Motorland zich bevindt;kleurt echter donkerrood op de coronakaart van Spanje. Voorlopig lijkt alles nog door te kunnen gaan zoals gepland – ook al omdat er geen toeschouwers toegelaten zijn – maar blijft dat duren? Bovendien heeft ook de MotoGP nog maar liefst nog maar liefst 5 GP’s in Spanje op de planning staan. Zullen die allemaal kunnen plaats vinden?  Het zal naarmate het voorjaar verstrijkt en de epidemie terug aan kracht wint, bang afwachten worden of de hele kalender afgewerkt kan worden.

Dit beeld van de Bol d'Or zullen we dit jaar moeten missen. Foto: Suzuki Racing

Wat met 2021?

In tijden waarin de tijdspanne van een maand reeds als ‘lange termijn’ wordt bekeken, is het bijna onmogelijk om reeds vooruit te blikken naar het volgende jaar, of seizoen. Normaal gezien hebben de meeste promotoren eind augustus al een voorlopige versie van een kalender voor het daaropvolgende jaar klaar. Geen spoor daarvan nu. Ook zet de pandemie de toon. Is er zicht op een vaccin, dan kan de mist snel opklaren. Maar vooraleer het écht zover is blijft het koffiedik kijken wat het seizoen 2021 zal brengen.

 

Tekst: BJ

Foto's: Constructeurs

 

Geschreven op 27 augustus 2020
© Motoren & Toerisme