Het zijn moeilijke tijden voor motorsportpromotoren. Werden aan het begin van de corona-pandemie sommige kalenders, zoals die van de MotoGP en het WK Superbike, slechts ‘licht’ gemodificeerd. Dan moest na verloop van tijd zowat de integrale oorspronkelijke kalender op de schop. MotoGP- en WK Superbike-promotor Dorna lijkt, in navolging van Formule 1-promotor Liberty Media, de goede formule voor een corona-kalender gevonden te hebben. Die formule maakt gebruik van zogenaamde ‘double headers’, twee GP’s – of WK-ronden in het geval van het WK Superbike – die na tijdens twee opeenvolgende weekends op hetzelfde circuit worden afgewerkt. Verkas je toch naar een ander circuit, maak dan dat de verplaatsingen minimaal is. Zo bedroeg de verplaatsing tussen Brno (waar de Tsjechische GP werd verreden) en de Red Bull Ring (waar de GP’s van Oostenrijk en Stiermarken plaats vonden) slechts 335 km.
TV-geld of niet?
Moeilijker is het om zo’n kalender op lange termijn – en dan spreken we nog steeds over seizoen 2020 – in te plannen. Vraag dat maar aan Eurosport Events, de organisatoren van het WK Endurance of aan Infront Motorsports, het bedrijf achter de MXGP-cyclus. In tegenstelling tot Dorna en Liberty Media, moeten hun kampioenschappen het zonder ‘dik’ TV-geld stellen. Meer nog Infront Motorsports betaalt, samen met de in MXGP betrokken constructeurs, om het WK Motorcross op TV te krijgen. Terwijl Eurosport Events het WK Endurance in de eerste plaats organiseert om de eigen zenders van ‘betaalbare’ content te voorzien. In diezelfde optiek heeft Eurosport immers een (succesvol) bod gedaan op de Speedway GP en Speedway of Nations (het WK voor individuele rijders en landenteams), die het vanaf 2022 zal promoten.