Warp speed
Bij Kockelmann-Motos & Fils in Spa staat de Tesi H2 Tera op me te wachten. Er hangen nog mistflarden tussen de bomen, dus de Ardense sfeer zit meteen goed. Na een korte uitleg nestel ik me in het zadel voor een rit van 150 kilometer. Bediening en display? Typisch Kawasaki, dus meteen vertrouwd. Hetzelfde geldt voor het hart van deze machine: het supercharged viercilinderblok dat we kennen uit de Z H2. Een motor die niet gewoon sterk is, maar hors catégorie.
We rollen rustig door Stavelot. Ondanks die 200 pk laat de Tesi zich evengoed kalm aan 30 km/u rijden. Het blijft tenslotte een boterzachte viercilinder, beschaafd en soepel. Maar dan opent de horizon zich en verschijnt er een lint asfalt zover je kan kijken. Tijd om de supercharger te laten spinnen!
De manier waarop de Tesi H2 Tera er dan vandoor schiet, tart alle logica. Wanneer ik mij uit de tweede versnelling lanceer lijken de wetten van de fysica niet meer van toepassing op dit object. Eerst is er die beschaafde respons, dan komt het momentum en dan ontploft alles in pure acceleratie. Het blok lijkt je in golven vooruit te stampen, terwijl het voorwiel licht zweeft boven het asfalt. Je klampt je vast, lacht hardop en vraagt je tegelijk af hoeveel controle je nog écht hebt over de motor ... een scherpe bocht moet je nu alleszins niet nemen.
Het gehuil van de viercilinder mengt zich met het iconische gefluit van de supercharger. Het doet denken aan sciencefiction: alsof je op een Star Wars-ruimteschip voorbijscheert. En te bedenken dat er dan nog vier versnellingen volgen.
Ik heb al op snelle motoren gereden, maar dit … dit is van een andere orde. Net als bij de BMW M 1000 RR kamp ik met hetzelfde probleem: hoe beschrijf ik in hemelsnaam een sensatie die je bijna niet kan vatten? Dit moet je meemaken.