Kan je met deze machine ook echt het terrein op, of is die G/S-badge eerder symbolisch?
“BMW vond er niets beter op om precies dat te bewijzen en ons naar het Enduropark Hechlingen te sturen. De variant in het ‘Light White’ die we daar voorgeschoteld kregen, werd uitgerust met het optionele Enduro Pro-pakket. Met onder andere een 18 inch achterwiel, brede endurovoetsteunen, stuurverhogers, motorbescherming en de Enduro Pro rijmodus was die G/S helemaal klaar voor het betere offroadwerk.
Op het onverhard heeft de G/S flink wat troeven in hand. Zo zorgen het 21 inch voorwiel en de instelbare UPSD voorvork van Marzocchi dat je veel feedback krijgt van de voorkant, iets wat de ‘echte’ GS-boxermodellen wat ontbreken vanwege de telelever. Ook de combinatie van de goede stapositie en het vlakke zadel werkt voortreffelijk. Plek in overvloed voor iemand van mijn grootte, maar rijders met een kleiner postuur moeten opletten. Met een zadelhoogte van 860 mm (of 875 mm met het grotere achterwiel) en een rijklaar gewicht van 229 kilogram blijft dit beslist een zware loebas om door de modder te sturen.