Net getest: BMW R12 G/S

Onze hoofdredacteur Maarten testte deze week de nieuwe BMW R 12 G/S op de Boxer Days in Beieren. Doet deze knappe telg uit de Heritage-familie de G/S-naam eer aan, of gaat het om een uit de hand gelopen designoefening? Maarten beantwoordt onze eerste vragen.

Eerst en vooral: wat vind je van de verschijning van de R 12 G/S?

“Het heeft misschien met mijn persoonlijke voorliefde voor vintage reisenduro’s te maken, maar ik vind de vormgeving van deze G/S echt een schot in de roos. Van kop tot staart werd deze motor doelbewust en strak ontworpen, met geen grammetje vet te veel. Als eerbetoon aan de legendarische R 80 G/S kan dit tellen.

Het minimalistische design is absoluut een verademing in tijden van grote TFT-schermen met eindeloze menustructuren, maar het brengt wel een aantal functionele nadelen met zich mee. BMW gebruikte de woorden ‘authentic adventure’, maar op een aantal vlakken voelt dat iets te veel als een eufemisme voor ‘kostenbesparend’ … maar daarover later meer.”

Kan je met deze machine ook echt het terrein op, of is die G/S-badge eerder symbolisch?

“BMW vond er niets beter op om precies dat te bewijzen en ons naar het Enduropark Hechlingen te sturen. De variant in het ‘Light White’ die we daar voorgeschoteld kregen, werd uitgerust met het optionele Enduro Pro-pakket. Met onder andere een 18 inch achterwiel, brede endurovoetsteunen, stuurverhogers, motorbescherming en de Enduro Pro rijmodus was die G/S helemaal klaar voor het betere offroadwerk.

Op het onverhard heeft de G/S flink wat troeven in hand. Zo zorgen het 21 inch voorwiel en de instelbare UPSD voorvork van Marzocchi dat je veel feedback krijgt van de voorkant, iets wat de ‘echte’ GS-boxermodellen wat ontbreken vanwege de telelever. Ook de combinatie van de goede stapositie en het vlakke zadel werkt voortreffelijk. Plek in overvloed voor iemand van mijn grootte, maar rijders met een kleiner postuur moeten opletten. Met een zadelhoogte van 860 mm (of 875 mm met het grotere achterwiel) en een rijklaar gewicht van 229 kilogram blijft dit beslist een zware loebas om door de modder te sturen.

De elektronica die aanwezig is werkt erg goed en de knoppencluster van BMW maakt het een eitje om tussen rijmodi te schakelen. Ook leuk voor een echte offroader: de tractiecontrole is met één druk op de knop uitschakelbaar, zelfs terwijl je rijdt.

Het enige dat deze G/S wat tegenhoudt op het onverhard, is de lange eerste en tweede versnelling. Op erg steile bergjes kwam ik soms wat momentum te kort om zonder bokken tot boven te raken, dat had een kortere eerste versnelling zeker verholpen. De versnellingsbak werd overgeërfd van de andere R 12-modellen - de cruiser en de NineT - dus het moet niet verbazen dat die wat korter had mogen zijn op deze G/S.”

Zijn er specifieke accessoires of packs of eventuele modificaties die je zou aanraden?

“Op de offroadklare motoren die we eerst getest hebben, waren het standaard solozadel en de stuurverhogers gemonteerd. Hoewel die erg fijn waren offroad, werd de zithouding wel wat gecompromitteerd. Voor al wie zijn G/S voornamelijk als straatmachine zal gebruiken, of wie minder dan de helft van de tijd offroad rijdt, zou ik volmondig het dikkere duozadel aanraden en het stuur op de standaardpositie. Standaard komt de G/S ook met een mooie klassieke teller met LCD-insert, maar persoonlijk vond ik het optionele digitale display net was fijner om af te lezen.”

Hoe voelt de R 12 GS in vergelijking met de grote R 1300 GS?

“Een goede vraag eigenlijk, want het stevige prijskaartje van de R 12 G/S – zeker met de nodige opties – ligt in feite niet ver verwijderd van de basisprijs van de R 1300 GS. Maar daar eindigt de vergelijking ook volledig. Het minimalistische karakter van de R 12 G/S maakt dat hij moet inboeten naar passagierscomfort, bagagemogelijkheden en windbescherming. Er is zelfs geen benzinemeter aanwezig, enkel een reservelampje. Je moet dus al behoorlijk nostalgisch zijn, zelfs ietwat masochistisch, om een verre reis te ondernemen op deze motor.”

Voor wie is deze motor geschikt?

“Met de nodige opties kost een R 12 G/S al gauw meer dan 20.000 euro. Dat is veel geld voor een eerder minimalistische allroad, maar misschien is dat de verkeerde context om deze motor in te plaatsen. Want hoe je het ook draait of keert: dankzij zijn looks is deze G/S een echte showstopper, waar je ongetwijfeld veel bekijks mee hebt. Als Harley-Davidson, Triumph en Indian ons één ding leren, dan is het dat mensen aardig wat geld durven neerleggen om er cool uit te zien.”

De volledige, uitgebreide rij-indruk vind je volgende week op onze website.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Foto's: BMW Motorrad

Geschreven op 13 juni 2025
© Motoren & Toerisme