MY21: Honda CMX1100 Rebel

Dikke Japanse customs. Ooit waren ze heel aanwezig in het straatbeeld, maar de afgelopen jaren hielden de Japanse fabrikanten zich afzijdig van zwaardere customs. Maar nu komt Honda ineens met een 1100-versie van z’n Rebel op de proppen.

Honda ging  voor een rauwe vormgeving, die gespierde eenvoud moet uitstralen. De verlichtingselementen zijn zoals het anno 2021 hoort volledig van LED-lampen voorzien. Onder het zadel bevindt zich een kleine opbergruimte (3 liter) en een USB-laadpunt.

 

Honda koos bij de Rebel 1100  voor een stuurgeometrie die stabiliteit en makkelijk rijgedrag moet opleveren. Veren gebeurt via een 43 mm conventionele voorvork en een zogenaamde ‘piggyback’ schokbreker. Op beide veerelementen is alleen de voorspanning instelbaar. Remmen gebeurt vooraan met één enkele remschijf van 330 mm en een vierzuigerremklauw, gekoppeld aan een tweewegs ABS-systeem.

Naar een krachtbron hoefde men bij Honda niet lang te zoeken want met de paralleltwin uit de CRF1100 L Africa Twin had men die al in huis. In het stalen buizen frame van de 1100 Rebel is het bekende blok goed voor een piekvermogen van 86 pk (aan 7.000 opm) en een maximaal koppel van 98 Nm (aan 4.750 opm).  De bediening van de gaskleppen gebeurt via een ride-by-wire-systeem, al noemt Honda zelf het ‘Throttle by Wire’.  De krachtbron werd niet zomaar overgenomen maar ook de timing en de lift van de kleppen werd aangepast, waardoor het blok toch iets anders draait. Aan lagere toeren draait de paralleltwin ‘harmonieus’, terwijl dat naarmate het toerental stijgt ‘onstuimig en sensationeel’ wordt.

 

Het ride-by-wire-systeem gaf Honda de gelegenheid om het blok van rijmodi te voorzien. Standaard heb je de beschikking over drie verschillende modi (Standard, Sport en Rain) en daarnaast kan je als rijder nog zelf je eigen User-modus samenstellen. Honda geeft de dikke custom meteen een heel pakket aan rijhulpmiddelen mee. Honda’s HSTC koppelcontrole-systeem, Wheelie-controle en Cruise-controle.

Zoals we dat van de zwaardere Honda-modellen gewend zijn komt er ook van deze CMX1100 Rebel een DCT-versie. De Rebel is leverbaar in twee kleuren:

Bordeaux Red Metallic

Gunmetal Black Metallic

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda

Geschreven op 24 november 2020
© Motoren & Toerisme