MY20: BMW

BMW wist zijn exacte nieuwigheden goed te verbergen van de zenuwachtige pers. Over sommige modellen waren wel enkele vermoedens die nu deels worden bevestigd. Met drie nieuwsfeiten kijken we reikhalzend uit naar 2020 om deze motoren onder onze bips te schuiven voor een grondige test. 

BMW F 900 R & F 900 XR

Als opvolger van de F 800 R schotelt BMW Motorrad de gloednieuwe F 900 R voor. Een pur sang ogende naked die zijn voorganger doet verbleken. Daarnaast krijgen we ook een XR versie met hetzelfde blok als basis. Het mag gezegd worden dat beide goede looks aan hun kant hebben. In de XR herkennen we zelfs subtiele elementen van de geprezen 9Cento concept. Het cijfer 900 vertegenwoordigt de doorontwikkeling van de tweecilinder en zoals u wellicht kon voorspellen is de cilinderinhoud gestegen van 853cc tot 895cc. Resultaat, tien hele pk’s extra (105 pk bij 8.500 opm) en 92 Nm, dit laatste cijfer is ongewijzigd maar de koppelcurve zou breder zijn uitgesmeerd. Ondanks de toegenomen paardenkrachten blijven beide motoren beschikbaar als A2-versie, waarbij het vermogen wordt beperkt tot 48 pk. 

2020_BMW_F900XR
BMW F 900 XR

Als toevoeging op de slipperfunctie hebben beide modellen engine drag control (MSR) beschikbaar als optie en zorgt de software ervoor dat het achterwiel niet doorslipt bij abrupt schakelen. Shift Assistant Pro (quickshifter) is ook als optie beschikbaar voor deze modellen om vlot op en neer te schakelen zonder het gebruik van de koppeling. En zo kunnen we nog even doorgaan, kortom alle laatste elektronica zal beschikbaar zijn, mits enige bijbetaling, enkel de rijmodi Rain en Road zijn standaard. 

2020_BMW_F900R
BMW F 900 R

De F 900 R is meer dan ooit gefocust op een sportievere rijstijl terwijl de XR meer belang hecht aan comfort. Zo is de veerweg op de R vooraan 135 mm en achteraan 142 mm en bij de XR respectievelijk 170 mm en 172 mm. Ook de voetsteunen en het stuur is zodanig verschillend geplaats om het verschil in rijstijlen te benadrukken. De vering is aanpasbaar met het tevens optionele ESA-pakket. Het gekende TFT-scherm licht de rijder op een indrukwekkende manier in over al de nodige informatie. Denk tot slot aan Keyless Ride en Intelligent Emergency Call als mogelijke snoepjes om de prijs aan te dikken. 

BMW S 1000 XR

Alsof we nog niet genoeg verwend worden met de komst van de F 900 XR krijgen we ook een opvolger van de S 1000 XR. Deze heb ik onlangs nog over het circuit van Mettet gestuurd en ik was enorm onder de indruk van zijn kunnen, zowel op als naast het circuit. “Probeer dit maar eens te verbeteren”, dacht ik toen. Maar hier staat ie dan, de hardcore sportieve toermachine van BMW voor 2020.  Op het eerste zicht zijn de uiterlijk wijzigingen minimaal, maar de XR had in tegenstelling tot bijvoorbeeld de F 800 R minder de nood aan een fikse aanpassing. 

2020_BMW_F900XR

De toon in het persbericht is snel gezet en de gewichtsafname van maar liefst tien kilogram eist de aandacht op, hierdoor zou de motor nog wendbaarder zijn. Maar de grootste verrassing is de  zowaar de overbodige optielijst, want standaard komt de motor met; Dynamic ESA, riding modes Pro, ABS Pro, Hill Start Control, MSR engine drag control), DTC (Dynamic Traction Control) en de nieuwe LED-verlichting die de grootste uiterlijke wijziging verklapt. Het is een strategie die  bij BMW Motorrad tot voor kort ongekend was, maar in de plaats krijg je een complete motorfiets met weinig keuzestress. 

2020_BMW_S1000XR
BMW S 1000 XR

Het blok zelf perst dezelfde cijfers uit zijn vier cilinders maar weegt maar liefst vijf kilogram minder. Verder zou het blok in het middengebied soepeler lopen en zijn de ratio’s in vierde tot zesde versnelling geoptimaliseerd. Het frame is ook licht gewijzigd en het blok zou meer dan voordien dienen als dragend element. Een artikel over  EICMA 2019 zou niet compleet zijn zonder de term Euro 5-norm, en ook hier krijgen we met de nieuwe regels te maken. Het uitlaatsysteem is hertekend en zou nu dus voldoen aan de strengere eisen. Bij de marktlancering zijn de kleuren Ice Grey en Racing Red/White Aluminium beschikbaar. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: BMW

Geschreven op 5 november 2019
© Motoren & Toerisme