Meestal kies ik eerst een route en dan een motor. Deze keer was het omgekeerd, en koos ik de route in functie van de Hypermono. Ik stelde mezelf simpelweg de vraag: waar komt deze motor het best tot zijn recht buiten het circuit? In krappe haarspeldbochten die je dwars aansnijdt en op één wiel verlaat, leek het logische antwoord. Maar in de realiteit was het toch net iets minder eenvoudig.
Als de nieuwe motoren worden voorgesteld op de EICMA, heb ik altijd een selectie van favorieten die ik absoluut wil testen. Ik ga niet liegen, deze Hypermono van Ducati stond bovenaan dat lijstje. Volgens Ducati is het in essentie een in twee gezaagd Panigale-motorblok dat de beste waardes in zijn klasse produceert. Nu is die klasse wel beperkt in aantal spelers. Je hebt de KTM 690 SMC R, in drie verschillende kleurstellingen, maar dan houdt het al snel op. De concurrentie is niet dik gezaaid, en na de eerste bochtige Alpenwegen vraag ik mij oprecht af waarom. Want dit is echt motorrijden op z’n best.