Kwestie van de week: Heb je 150 pk (en meer) echt wel nodig op een allroad?

Vermogens van 150 à 160 pk zijn vandaag dé norm in het premium allroad-segment. De Ducati Multistrada V4 springt daar met z’n 170 pk zelfs bovenuit. Maar heb je die pk’s echt nodig op een allroad? We legden deze kwestie aan drie redactieleden voor.

 

Tom Vander Sande (hoofdredacteur Motoren & Toerisme): “Niet Nodig, wel fijn.”

Je hebt die pk’s inderdaad niet nodig. Op de keeper beschouwd is 100 à 120 pk ruim voldoende voor een allroad, zelfs met baggage en passagier. Maar, die pk’s zijn wel bijzonder fijn. En dankzij de uitgebreide elektronica zijn deze sterke blokken toch in alle omstandigheden soepel en vooral veilig te gebruiken. De nieuwe Multistrada V4 rijdt een stuk prettiger dan zijn voorganger met 1.100 cc en 95 pk (al durven we soms vergeten dat die al 10 jaar uitgefaseerd is. Time flies when …). En dat geldt eigenlijk voor alle moderne allroads. Het mooiste bewijs is dat zelfs Harley nu op de proppen komt met meer dan 150 pk. Voor minder krijg je geen stoel aan de tafel in het topsegment. De krachtigste Amerikaan ooit, voor een naar hun normen uitzonderlijk scherpe prijs. Dat wordt een boeiend spelletje hoogpoker.”

Harley-Davidsons nieuwe Revolution Max motorblok heeft een piekvermogen van 152 pk.

Tom Schietse (sales-manager M&T): “Een prestigezaak”

Met 100 pk heb je naar mijn mening meer dan voldoende vermogen op een allroad à la GS, Multistrada enz. Zelf heb ik al jaren een R 1200GS, met 115 pk en heb ik nog nooit  behoefte gehad aan meer vermogen. Zelfs op leuke stuurwegen in pakweg de Alpen, heb ik  nog nooit de duimen moeten leggen tegen de vermogens-kanonnen à la Multistrada. Niet dat ik daarom beweer de snellere motard te zijn, maar dat soort vermogen kan je gewoon op die bochtige routes niet benutten ! Begrijp eigenlijk ook die fabrikanten niet goed die nu ook in dit segment een de pk-wedloop doortrekken. Dan gaat het om prestige zeker?  En het feit dat,  je dan als motard aan de aan de toog met je 170 pk kan uitpakken, waarvan je er uiteindelijk maar 80 effectief gebruikt.

Testredacteur Charly de Kinderen in het zadel van de Kawasaki Versys 1000 S.

Charly de Kinderen (M&T-testredacteur): “Liever een  lichtere allroad.”

Meer dan 150 pk is zeker overbodig op een allroad al kan je moeilijk ontkennen dat deze motoren als een Ducati Multistrada V4 of een KTM 1290 Adventure niet een zekere présence en comfort met zich meebrengen, die weinig andere motoren hebben. En uiteindelijk zijn die vele pk’s, net zoals Tom VDS zegt, kinderlijk eenvoudig beheersbaar door alle aanwezige elektronica. Toch zou ik - onafhankelijk van het financiële aspect - minstens even gelukkig zijn met een allroad die het met 900 cc doet. Ik zou in die klasse dan voor een topmodel kiezen zoals de KTM 890 Adventure R of de Triumph 900 Tiger Rally Pro. Motorfietsen die veel lichter zijn en nog altijd belachelijk veel vermogen hebben om je in elke situatie rot mee te amuseren. Anders geformuleerd: als ik een allroad koop, wetende dat ik enkel op de weg blijf, zou ik een 1000cc+  verkiezen voor het comfort, de uitstraling en de souplesse van deze motorblokken. Mocht ik toch geregeld het grind induiken, dan verkies ik zonder twijfel een lichter model uit de 900 cc- of zelfs 700cc-klasse zoals de Yamaha Ténéré. Deze redenering gaat er wel van uit dat ik dan niet naar het geld moet kijken, indien wel, zeker geen 1000cc+ motorfiets,die toch al gauw 3.000 euro meer kost dan de klasse daaronder.

Zo, en bij  deze is de allereerste kwestie van de week dus afgehandeld.  

 

Foto's: Ducati/Jonathan Godin, Harley-Davidson Media, Bob Van Mol

Concept en uitwerking: BJ

Geschreven op 11 maart 2021
© Motoren & Toerisme