Industrienieuws: Artie Starrs wordt de nieuwe CEO van Harley-Davidson

s Werelds bekendste motormerk kondigt de komst van een nieuwe grote baas aan. Vanaf 1 oktober aanstaande neemt Artie Starrs de rol van CEO over van Jochen Zeitz.

Harley-Davidson kondigt de komst van Artie Starrs als nieuwe CEO aan. Starrs naam mag dan niet bekend klinken- althans in de motorwereld – toch beschikt de Amerikaan over de nodige ervaring als het op leiding geven in grote bedrijven aankomt. Tussen 2021 en 2025 was Starrs de CEO van Topgolf International. Deze dochteronderneming van Topgolf Callaway Brands baat indoor-golfterreinen uit. Bij Topgolf gaf Starrs de leiding aan 30.000 werknemers wereldwijd. Voor hij bij Topgolf aan de slag ging, was Starrs van 2013 tot 2021 de CEO van Pizzahut Global. Starrs roots liggen echter in de financiële wereld, hij begon z’n carrière als investeringsbankier bij Wasserstein Perella.

Starrs neemt het op 1 oktober over van de huidige CEO, Jochen Zeitz. De Duitser zal evenwel tot eind februari betrokken blijven bij The Motor Company en dat in een rol als consultant. Zeitz moet ermee voor zorgen dat de overdracht zo vlot mogelijk verloopt.  

De nieuwe CEO zal alvast de mouwen mogen oprollen want de cijfers die Harley-Davidson eind juli publiceerden schetsen een allesbehalve rooskleurig beeld over de situatie waarin het bedrijf zich momenteel bevindt. Zo liep de verkoop van nieuwe Harley-Davidsons wereldwijd overal terug. Tijdens het tweede kwartaal van 2024 wist Harley nog 50.000 eenheden te verkopen, maar dit jaar waren er dat in dezelfde periode nog 42.300 of een terugloop van 15%. Opvallend: in de EMEA-regio – Amerikaanse bedrijven zien doorgaans Europa, het Midden-Oosten en Afrika als één regio – was de terugloop het minst (-5%).

 

De batterij van LiveWire lijkt bijna leeg te zijn. In het tweede kwartaal van dit jaar kelderde de verkoop spectaculair. En dus is de toekomst van het elektrische submerk één van de eerste knopen die Artie Starrs als CEO zal moeten doorhakken. Foto: LiveWire Media

Veel dramatischer is de situatie bij Harley-Davidsons dochteronderneming LiveWire. In het tweede kwartaal van 2025 wist LiveWire slechts 55 motorfietsen te slijten, terwijl dat er een jaar eerder in die periode nog 158 waren geweest. Een terugloop van 65%. Starrs zal tijdens de eerste maanden van z’n teneur wellicht ingrijpende beslissingen moeten nemen omtrent de toekomst van Harley-Davidsons elektrische dochtermerk.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht Harley-Davidson

Foto: Topgolf pressroom

 

Geschreven op 5 augustus 2025
© Motoren & Toerisme