Harley-Davidson 2020 toergamma en CVO’s

Harley-Davidson stelde onlangs in San Diego de nieuwe Low Rider S voor, maar in één beweging mocht de internationale pers ook al proeven van het toergamma en de CVO modellen voor het modeljaar 2020. Voor het eerst is er nu ook een CVO trike, en de toerbuffels kregen een stevige, elektronische upgrade.

Harley bewandelt op dit moment meer paden dan ooit. Enerzijds kiezen ze resoluut voor de vooruitgang met vernieuwende, elektrische voertuigen, maar anderzijds blijven ze natuurlijk ook trouw aan hun zorgvuldig opgebouwde ‘heritage’. Toch is er stilaan wel een kruisbestuiving te bemerken, want ook de ‘klassieke’ modellen krijgen in 2020 een welgekomen dosis elektronica aan boord.

IMU

De meeste grote merken zijn al enige tijd enthousiaste klant bij Bosch om de performante, compacte en veelzijdige IMU (Inertia Measurement Unit) in hun tweewielers te kunnen integreren. Harley geeft geen specificaties, maar waarschijnlijk gingen ze zelf ook bij de Duitsers langs om een voorraadje van die geweldige microcomputertjes in te slaan. Die dingen zijn zo geweldig omdat ze geen plaats innemen, maar toch de gehele motorfiets met miljoenen berekeningen per seconde in het oog houden. In zogenaamd zes dimensies brengen ze het actuele weggedrag van een tweewieler perfect in kaart. In samenwerking met ride-by-wire kan het systeem dan perfect ingrijpen in de vermogensafgifte van de motorfiets en onheil voorkomen. In de praktijk spreken de Amerikanen van RDRS (Reflex Defensive Riding Systems), dat vijf systemen omvat: C-ABS, C-ELB, C-TCS, VHC en DCSCS. In mensentaal gaat dat om hellingshoek ABS, een gelinkt, bochtengevoelig remsysteem, bochtengevoelige tractiecontrole, hulp bij starten op een helling en elektronische slippercontrole.

Praktijk

Bij de toppers van andere merken kennen we deze snufjes al geruime tijd, maar in de praktijk blijken ze ook prima te werken op deze Amerikaanse toerbuffels van ruim 400 kg rijklaar. Eigenlijk maken ze daar zo mogelijk nog meer verschil. Het comfort en het motorblok van de 2020 toeringmodellen zijn ongewijzigd, en dat is maar goed ook, want de kracht en de rijervaring werkt zoals vanouds verslavend. De eerste meters is het altijd even wennen, maar al snel zit je weer fluitend te zoeken naar een favoriet deuntje om door de speakers te laten knallen. Zeker op de CVO modellen levert dat een zuiver en stevig resultaat op. In San Diego kent toch niemand ons, dus verstoord opkijkende voorbijgangers kunnen onze …

Apex zoeken

Eens het dambordpatroon van de avenues en de freeway achter ons liggen, wordt meteen duidelijk dat de elektronica een echte zegen is. In tegenstelling tot wat in de VS de gewoonte is, legt onze gids er aardig de pees op, en wij gaan gewillig mee. Vroeger moest je bij remmanoeuvres dan toch aardig bij de zaak blijven. Als je wat laat in de ankers ging, het gewicht van de machine voelde werken en in de bocht wat voorzichtig wou bijremmen was het soms bibberen en beven. De machine richtte zich dan op, en had de nijging gewoon rechtdoor te willen gaan. Nu steekt de elektronica daar zonder dat je het merkt een stokje voor. Gedoseerd met de remkracht spelen tot aan de apex gaat vlekkeloos en zonder hartkloppingen. En dat is echt anders dan vroeger. Het is nog steeds niet de bedoeling om toptijden te klokken met deze machines, maar sportief toeren ligt nu wel binnen ieders handbereik. Het leuke is ook dat de systemen ingrijpen zonder dat je het merkt. Het prima asfalt en de perfecte rijtemperaturen droegen bij tot dat gevoel, maar als de tractiecontrole af en toe toch eens ingreep, zagen we dat enkel op het dashboard door het knipperlichtje.

H-D Connect

En daar stopt de instroom van de nuttige elektronica niet. Zo is er bijvoorbeeld nu ok een TPMS aan boord, een bandendruksensor. Als kers op de taart wordt binnenkort ook H-D Connect beschikbaar. Dat is een app waarmee je de motorfiets met je smartphone connecteert. Bluetooth wordt nog steeds gebruikt voor de connectie met het infotainmentsysteem, maar H-D connect kan veel meer. Zo kan je overal en altijd vanop afstand de status van je machine bekijken. Al de gegevens van je laatste rit, gebaseerd op de info van IMU, bekijk je in een handig overzicht, maar daarnaast kan je ook je resterende actieradius checken of de toestand van de batterij. De app stuurt ook een alarm als er iemand met je motorfiets aan het knoeien is, en als dat knoeien succesvol blijkt, kan je de motor toch tracken. Tot slot krijg je ook een berichtje als het tijd is voor en onderhoud. We konden het zelf nog niet in de praktijk testen, maar het ziet er veelbelovend en handig uit.

CVO

De Amerikanen kiezen elk jaar een drietal modellen voor een CVO-behandeling. Die Custom Vehicle Operations bieden als grootste voordeel het dikkere 117 cubic inch blok, dat nog net iets meer power biedt dan het standaard 114 blok. Voorts zijn er ook nog heel wat optische snufjes zoals extra accessoires en bloedmooie ‘paint jobs’ voorzien voor de CVO. Als je echt iets speciaals wil, en je hebt wat extra money in de bank, dan weet je waar je terecht kan. Zelfs voor de liefhebbers van driewielers is er nu een CVO, dat is een primeur en meteen ook de duurste Harley in het gamma.

In de volgende editie van M&T gaan we nog wat dieper in op de nieuwigheden in het toergamma en de extra’s van de CVO’s

 

Tekst: Tom Vander Sande

Foto’s: Harley-Davidson

Geschreven op 25 september 2019
© Motoren & Toerisme