Ambitieus elektrificatieplan van Honda

Honda doet het relatief goed in België en ook in de wereld blijft het de onbetwiste topspeler. Als zij hun blik op de toekomst geven, is dat dan ook een belangrijk gebeuren. Na een gelijkaardige aankondiging eerder dit jaar over vierwielers, trekken ze nu ook op twee wielen de elektrische kaart, maar wel met het nodige pragmatisme.

Concreet stelt Honda zich als doel tegen ‘de jaren 2040’ al hun modellen koolstofneutraal te maken. Enerzijds willen ze dat doen door versneld elektrische voertuigen te lanceren, maar daarnaast ook door bestaande verbrandingsmotoren (ICE) efficiënter te maken. Die filosofie moet zich in 2025 al vertalen in de lancering van 10 elektrische modellen in Europa, Japan en de VS. Het merendeel daarvan zullen scooters en andere mobiliteitsoplossingen zijn, maar er staan ook drie ‘echte’ motorfietsen op het programma. Althans dat kunnen we afleiden uit de silhouetten die we meekrijgen in het persbericht.

2050

Tegen 2030 zou Honda al 15% van z’n verkoop willen realiseren in het elektrische segment. Tot slot zou Honda al z’n activiteiten en producten tegen 2050 co2-neutraal willen maken. Dat is nog veraf, maar het is wel een duidelijke intentie. De obstakels op die weg zijn echter duidelijk. In ontwikkelingslanden zijn miljoenen mensen afhankelijk van tweewielers, maar de nodige infrastructuur om snel te elektrificeren ontbreekt daar. Een tweesporenbeleid is daar noodzakelijk met het ondersteunen van overheden en het ontwikkelen van technologie. Anderzijds blijven ICE-modellen daar volgens Honda nodig, maar zullen die zo efficiënt mogelijk worden.

Solid State?

Voor elektrische modellen ziet Honda drie manieren om het gebruiksgemak te verbeteren en de brede acceptatie te versnellen. Een eerste oplossing zou daarbij zijn de snelle uitrol van zogenaamde solid state batterijen. Honda beweert al ver te staan met deze technologie die batterijen een stuk lichter en energiedichter maakt. Andere geluiden wijzen er echter op dat die innovatie zeker nog niet overschat mag worden en dat er nog heel wat moeilijkheden zijn. Anderzijds heeft Honda niet de gewoonte om valse beloftes te maken. De twee andere paden die Honda wil bewandelen zijn standaardisering van batterijen over de merkgrenzen heen en het delen van batterijen door verschillende gebruikers. In Japan, Indonesië en China zijn op dat laatste gebied al projecten lopende. In Europa hebben ondertussen 21 spelers zich aangesloten bij het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC), vorig jaar gesticht door Honda, Yamaha, KTM en Piaggio. Daar lijkt het dus ook snel te gaan.

Geschreven op 13 september 2022
© Motoren & Toerisme