Tweedehandsmarkt: Februari duikt in 't rood

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “Na de rustige start van de tweedehandsmotoren in januari, zien we in februari een duidelijk verlies van -11,7% ten opzichte van vorig jaar. Er werden 4.269 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 4.833 in februari vorig jaar. Een duidelijke achteruitgang, maar nog steeds een met +5% positief cijfer ten opzicht van 2020 toen er 4.064 werden ingeschreven. Daardoor loopt de occasiemarkt voorlopig tegen verlies aan van -6,9% of 616 eenheden en dat is zeker niet dramatisch – het jaar start immers pas goed en wel in maart en het goede weer van begin maart kan misschien al een positieve impact hebben. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-7,1%), net als Wallonië terwijl Brussel bijna status quo haalt. In de top 10 van de occasiemerken weten voornamelijk Ducati, Kawasaki en SYM groeicijfers voor te leggen voor februari. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met -9,4% op achteruit maar ook hier geldt dat we uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”

1. Tweedehandse motoren

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 23,1% van de gecumuleerde inschrijvingen van januari en februari en de +1.001cc-klasse is met 23,6% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze.

In deze twee maanden van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,6%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en wist de klasse van 501-750cc als enige categorie ongeveer stand te houden (-0,3%).

Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein

Het aandeel van de top 3 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 42,4% met Honda (17,8%), Yamaha (12,7%) en BMW (11,9%) maar ze verliezen respectievelijk wel -6,1%, -7,7% en zelfs -11,1%. Suzuki (7,7%)  en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5. De enorme stijging van Ducati in januari (+35,9%) was blijkbaar tijdelijk, maar het Italiaanse merk boekt toch nog een stijging met +6,5%.

Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we nog steeds sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc was februari een sterke maand voor KTM en Triumph maar een regelrecht drama voor BMW (-36,8%) dat vorig maand nog sterk scoorde in die klasse. De Duitsers verliezen ook bij de +1001cc (-10%) maar ze blijven welk autoritair aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson, Honda en een sterk Suzuki. In diezelfde zwaarste klasse halen de Italianen van Ducati en Moto Guzzi halen mooie groeicijfers in februari.

Mooie regionale verdeling

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel goed stand houdt : 61,2% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 31,6% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -7,1% inboet in februari en Wallonië -7,9% verliest, blijft het verlies in Brussel beperkt tot -0,2%.

Bron: persbericht Traxio

Cijfers: Traxio

Foto: Moto's Maes

Geschreven op 9 maart 2022
© Motoren & Toerisme