Throwback Thursday: BMW R 850 RT Politie

In het maartnummer van 1997, dus exact een kwarteeuw geleden, kon M&T met een bijzondere testmotor uitpakken: de BMW R 850 RT.  Dankzij de goede connecties van toenmalig hoofdredacteur Dirk Melkebeek kon Motoren & Toerisme dus al een halfjaar voor de introductie van de 'civiele'  R 850 RT met de politie-versie rijden en dus eigenlijk ook met BMW's middenklasse boxer-toermachine. Dat was alleen maar mogelijk omdat BMW de productie van de politie-versie vooruit geschoven had en dat ter vervanging van de K75's waarmee de meeste gemeentelijke politiekorpsen destijds (voor de invoering van de huidige politiezones) reden.

 

Nu helemaal gelijkaardig was die politie-versie zeker niet. Omdat ons testexemplaar uit de 'stock' van BMW Motorrad Belux in Bornem kwam, stonden er nog geen logo's of emblemen van een gemeentelijk politiekorps, maar de forsere valbeugels, het zwaailicht en de luidsprekers boven de boxer-cilinderkoppen, gaven toch een goede indicatie van de rol van deze R 850 RT. De 848 cc metende flat twin produceerde 73 pk (aan 7.250 opm) en 77 Nm (aan 5.500 opm). 

De extra toeters en bellen zorgden ervoor dat het rijklaar gewicht van de politie-versie ongeveer 310 kg bedroeg. En dat was toch 28 kg meer dan de civiele versie. De introductieprijs van die versie bedroeg in september 1997 505.000 BEF (of zo'n € 12.625). Hoeveel de gemeentelijke politiediensten destijds voor 'hun' R 850 RT's moesten betalen, kwamen we niet te weten.

Op enkele dagen tijd zette Dirk Melkebeek 1000 km op de teller van de BMW R 850 RT, of die allemaal in 'flikkenkostuum' afgelegd weten we niet maar tijdens de fotosessie was dat alvast wel het geval. 

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme/Deadline

Geschreven op 10 maart 2022
© Motoren & Toerisme